Najnovšie správy
Hľadáme nové dizajny! NCD24
Fórum dizajnu 2024
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SCD za rok 2023
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Všetko najlepšie, Designum!
Fórum dizajnu 2024
Akcie
Model Young Package 2024
ArtCraft - Kurz tvorby komiksov
Národná cena za dizajn 2024 - komunikačný dizajn / prihlasovanie
PULSE OSTRAVA 2024
Dielo dizajnu
Bolt Chair
Slovenský dizajnér Jakub Pollág, dlhodobo žijúci a pôsobiaci v Prahe, je zakladateľom dizajnérskeho štúdia zeitgeist.limited. V spolupráci s českým dizajnérom Filipom Kramplom vytvorili stoličku Bolt Chair. Prepájajú v nej základné princípy a vízie svojej tvorby – lokálnosť, nadčasovosť, bezodpadovosť, udržateľnosť a kvalitu výrobkov. Zámerom autorov bolo vytvoriť stoličku, ktorá sa dá jednoducho rozložiť aj zložiť na plocho - tak, aby sa mohla komfortne prevážať aj v osobnom aute. Možnosť jednoduchých opráv jej dáva predpoklad zaradiť sa do skupiny opraviteľných produktov. Je vyrobená z masívneho jaseňového dreva s výraznou štruktúrou, pričom špecifická farebnosť v troch variáciách je dosiahnutá použitím prírodných olejov. Jej línie a krivky boli navrhnuté s ohľadom na technické špecifiká a limity strojov, ktoré boli pri výrobe použité. Signifikantným prvkom tejto stoličky sú priznané naddimenzované konštrukčné prvky skrutka s maticou (bolt), ktorá sa okrem funkčného prvku stáva dôležitým estetickým momentom a zároveň slúži ako vizuálna nápoveda signalizujúca možnosť demontovať ju na štyri samostatné časti. Dynamiku a jedinečnosť jej dodáva kontrast materiálov a farebnosti jednotlivých prvkov. Estetické a funkčné kvality tejto stoličky boli ocenené Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor a takisto German Design Awards 2024 ako Excellent Product Design – Furniture. V závere minulého roka sa stolička stala súčasťou zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu.
Osobnosti dizajnu
Josef Vlček
Jozef Vlček bol významný český grafik pôsobiaci na území Slovenska. Pochádzal z Červeného Kostelca a študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe. V dvadsiatych a tridsiatych rokoch pracoval ako litograf a hĺbkotlačový retušér v grafických závodoch Jozefa Doležala v Červenom Kostelci a potom v obchodnej tlačiarni Melantrich v Prahe. Vytvoril tam celý rad reklamných plagátov na vynikajúcej technickej úrovni pre mnohé významné firmy. Vďaka tomu si ho všimli aj v bratislavskej tlačiarni Slovenská Grafia a ponúkli mu tam pracovné miesto. Vlček túto ponuku prijal a v roku 1937 sa presťahoval do Bratislavy. V Slovenskej Grafii zastával obdobnú pozíciu retušéra a dohliadal na kvalitu finálnych výtlačkov. Stal sa majstrom techniky americkej retuše, ktorou vytváral najmä reklamné prospekty a poštové známky. Začiatkom roka 1942 sa presťahoval do Turčianskeho svätého Martina, kde pracoval v tlačiarni Neografia ako vedúci umeleckého ateliéru. Sám sa naďalej podieľal na tvorbe reklám a poštových známok z ich technickej stránky. Popri tom sa Jozef Vlček venoval aj ilustrácii, knižnej grafike a voľnej tvorbe. V Neografii, kde viedol aj mladých učňov, pracoval až do odchodu do dôchodku. Zdroj: Ľubomír Longauer: Modernosť tradície (úžitková grafika na Slovensku po roku 1918), Slovart, Bratislava 2012.