Newsletter

Dielo dizajnu

Irena Blühová, Speváčky – predvečerný spev (Jasenov), 1942, želatínová fotografia, Slovenské múzeum dizajnu
Irena Blühová, Speváčky – predvečerný spev (Jasenov), 1942, želatínová fotografia, Slovenské múzeum dizajnu

Speváčky – predvečerný spev (Jasenov), 1942

Irena Blühová (1904-1991) je známa najmä svojím príspevkom k medzinárodnému hnutiu sociálnej fotografie a štúdiom na najznámejšej modernistickej umeleckej škole Bauhaus v Dessau. Po návrate z Weimarskej republiky do Československa v roku 1933 ju jej túžba zlepšovať svoje fotografické zručnosti a nadobudnúť aj skúsenosti s filmom priviedli na bratislavskú Školu umeleckých remesiel. Tu v roku 1937-1938 študovala v ateliéri českého režiséra, etnografa a folkloristu Karola Plicku (1894-1987), známeho predovšetkým idylickými snímkami slovenských vidieckych regiónov, na ktorých dokumentuje ľudové piesne a zvyky.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Jakub Janiga

Jakub Janiga bol jedným z prvých študentov ateliéru Kov a šperk na VŠVU (1995 – 2000) pod vedením Karola Weisslechnera, ktorý ateliér prevzal po Antonovi Cepkovi. Jeho tvorba vychádzala z koncepcie oddelenia, ktorá sa zameriavala nielen na autorský šperk, ale aj interiérové doplnky, alebo nábytkové solitéry - objekty. V roku 2001, ani nie rok po ukončení štúdia, usporiadal vlastnú samostatnú výstavu s množstvom realizovaných prototypov. V tom čase už mal na konte niekoľko desiatok výstav, zahraničné študijné pobyty a niekoľko komerčných úspechov. Už počas štúdia zaujal šperkom - príborom navliekacím na prsty, ktorý je aj dnes veľmi netradičným riešením, dokumentujúcim jeho zvláštny vzťah k funkčnosti predmetov. Je to niečo ako výtvarný objekt s obmedzenou funkciou. Jeho záujem o stolovacie prvky a kov ako nosný materiál siaha až k stredoškolskému obdobiu, ku kremnickej Škole úžitkového výtvarníctva. Táto vývojová línia sa plynule tiahla jeho tvorbou až po jeho odchod do USA, kde v roku 2013 založil štúdio Janiga Design v Bostone, v ktorom sa venuje hlavne výstavníckym projektom. Pre jeho tvorbu boli charakteristické čisté geometrické tvary, jednoduché línie svietnikov, mís a váz. Katarína Hubová

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 4/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 3/2023 – obálka časopisu

Designum 3/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 2/2023

Designum 2/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 1/2023 obálka

Designum 1/2023

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív