Najnovšie správy

Kniha mesiaca DECEMBER

4. decembra 2025

Dielo mesiaca DECEMBER

4. decembra 2025

Dielo mesiaca NOVEMBER

25. novembra 2025

Newsletter

Výstavy

Sedimenty sveta

17. apríla 2025 – 28. septembra 2025

Dizajn bez hraníc

17. mája 2025 – 17. mája 2025

Akcie

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK)
4. 6. 2025 – 6. 6. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
19. 11. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
20. 11. 2025

Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025

Martinický palác, Hradčanské nám. 67, 118 00 Praha 1 – Hradčany
24. 11. 2025 – 24. 11. 2025

Dielo dizajnu

Stopy, knižná edícia 1964 - 1990

Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Eva Trachtová

Eva Trachtová po absolvovaní štúdia keramiky v roku 1952 na Vyššej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (profesorov J. Chovana, R. Hornáka a T. Lugsa), mala ako mladá autorka ambíciu stať sa figuralistkou – sochárkou. Trachtovej otec sa v tom čase nachádzal vo väzbe na Pankráci a ašpirantka bola označená nálepkou „nepolepšiteľná individualistka“. Sen študovať monumentálnu tvorbu v Prahe zostal nenaplnený. Tieto okolnosti priviedli keramičku k dizajnérskej tvorbe komornejšieho charakteru, ktorá mala aj svoje výhody – oproti monotematickosti vtedajšej sochárskej tvorby sa autorka vyhla námetom ako „kosák a kladivo“ a slobodne reflektovala témy, čo jej boli naozaj blízke. Prax v odbore získala v hrnčiarskych a majolikových dielňach v Modre, Uherskom Hradišti, v porcelánke v Karlových Varoch a v Osake v Japonsku. Koncom 60. rokov 20. storočia realizovala aj niekoľko monumentálnych prác do architektúry.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 3/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 2/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content