Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Knižnica dizajnu bude 1. a 3. decembra zatvorená
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Tomáš Písecký
Výtvarník a dizajnér Tomáš Písecký si prešiel viacerými výtvarnými disciplínami. V šesťdesiatych rokoch začínal ako fotograf, neskôr však prešiel k úžitkovej grafike. Venoval sa reklamnej grafike, knižnej ilustrácii a tvorbe kultúrnych plagátov z oblasti hudby, divadla, filmu i výtvarného umenia. Priekopnícke boli najmä jeho prvé plnofarebné plagáty a plagáty tlačené technikou serigrafie (napríklad plagáty Slovkoncertu, Bratislavskej Lýry, Bratislavských hudobných slávností, Collegium Musicum, plagáty na výstavu Andy Warhol, filmové plagáty Vtáčikovia, siroty a blázni alebo Valmont). Venoval sa aj výstavníckym projektom pre múzeá a galérie po celom Slovensku aj pre veľtrhy doma i v zahraničí. Od roku 1967 vystavoval samostatne i na skupinových výstavách. Tomáš Písecký patril k novej generácii grafických dizajnérov na Slovensku v poslednej tretine dvadsiateho storočia. Citlivo vnímal kresbu, líniu, tvar, štylizáciu aj skladbu. Rád sa hral s kompozíciami a koloristickými harmóniami a kontrastami a s podobou, výrazom a významom grafického symbolu. Kultivovane pracoval s fotografiou, obrazom aj architektúrou písem a slov. PhDr. Bohumír Bachratý, CSc.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025