Najnovšie správy
Hľadáme nové dizajny! NCD24
Fórum dizajnu 2024
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SCD za rok 2023
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Všetko najlepšie, Designum!
Fórum dizajnu 2024
Akcie
Model Young Package 2024
ArtCraft - Kurz tvorby komiksov
Národná cena za dizajn 2024 - komunikačný dizajn / prihlasovanie
PULSE OSTRAVA 2024
Dielo dizajnu
Bolt Chair
Slovenský dizajnér Jakub Pollág, dlhodobo žijúci a pôsobiaci v Prahe, je zakladateľom dizajnérskeho štúdia zeitgeist.limited. V spolupráci s českým dizajnérom Filipom Kramplom vytvorili stoličku Bolt Chair. Prepájajú v nej základné princípy a vízie svojej tvorby – lokálnosť, nadčasovosť, bezodpadovosť, udržateľnosť a kvalitu výrobkov. Zámerom autorov bolo vytvoriť stoličku, ktorá sa dá jednoducho rozložiť aj zložiť na plocho - tak, aby sa mohla komfortne prevážať aj v osobnom aute. Možnosť jednoduchých opráv jej dáva predpoklad zaradiť sa do skupiny opraviteľných produktov. Je vyrobená z masívneho jaseňového dreva s výraznou štruktúrou, pričom špecifická farebnosť v troch variáciách je dosiahnutá použitím prírodných olejov. Jej línie a krivky boli navrhnuté s ohľadom na technické špecifiká a limity strojov, ktoré boli pri výrobe použité. Signifikantným prvkom tejto stoličky sú priznané naddimenzované konštrukčné prvky skrutka s maticou (bolt), ktorá sa okrem funkčného prvku stáva dôležitým estetickým momentom a zároveň slúži ako vizuálna nápoveda signalizujúca možnosť demontovať ju na štyri samostatné časti. Dynamiku a jedinečnosť jej dodáva kontrast materiálov a farebnosti jednotlivých prvkov. Estetické a funkčné kvality tejto stoličky boli ocenené Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor a takisto German Design Awards 2024 ako Excellent Product Design – Furniture. V závere minulého roka sa stolička stala súčasťou zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu.
Osobnosti dizajnu
Odevné závody kpt. Nálepku, Prešov
Firma Magura vznikla v Prešove v roku 1939. Po vojne, v roku 1948, ju spolu s ďalšou prešovskou odevnou firmou Jána Bohňu znárodnili a začlenili pod podnik ODEVA. V nasledujúcom období pokračovali transformačné procesy, až opäť odčlenený prešovský podnik začal od roka 1953 fungovať pod názvom Odevné závody kapitána Nálepku (OZKN). Kým v roku 1947 mal podnik 700 zamestnancov, ku koncu 70. rokov ich počet presiahol 6 000. Okrem centrálneho závodu v Prešove mal pobočné prevádzky v Košiciach, Michalovciach, Lipanoch, Svidníku a neskôr v Humennom. Vyrábali sa tu detské odevy, ako aj pánske oblečenie na voľný čas a pracovné odevy. V roku 1986 vyprodukovali takmer 9 miliónov výrobkov – v ponuke boli najmä chlapčenské a pánske nohavice, plášte, pracovné odevy, obleky pre deti predškolského a školského veku, bavlnené a syntetické kabáty, polyamidové bundy pre všetky vekové kategórie. V návrhárskej dielni pracovalo päť návrhárok. Už v 50. rokoch sa začalo vyrábať na export. Šilo sa nielen do socialistických krajín, najmä do Sovietskeho zväzu, ale aj do Etiópie, na Maltu, do Jordánska, Líbye, Iraku, Bahrainu, Kuvajtu, Libanonu, Libérie, Ugandy, Zambie, na Island, do Jemenu, Kanady, Švédska, Nórska, Rakúska, Švajčiarska, NSR atď.