Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Zameranie
výtvarník

Význnamný slovenský maliar, činný aj v oblasti grafického dizajnu a typografie pochádzal z Kiripolca. V Hodoníne sa učil za maliara natierača potom v rokoch 1906 – 1909 pracoval vo Viedni a súkromne študoval maliarstvo u E. Neumanna, neskôr v rokoch 1910 – 1914 študoval u Aloisa Kalvodu krajinomaľbu. Od roku 1918 začal vytvárať pre svojich priateľov a známych exlibrisy, v ktorých využíval vlastné kreslené písma. V roku 1926 začal pracovať pre Československú obec sokolskú, jeho spolupráca trvala 12 rokov. V tom istom roku začala aj jeho spolupráca s Maticou slovenskou, ktorá trvala takmer až do Benkovej smrti.

V roku 1940 mu udelili štátnu cenu za výtvarnú tvorbu. Začal učiť na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave. Po troch semestroch školu znechutený opustil. Po vojne bol Benka šikanovaný a kritizovaný. V roku 1953 sa situácia zmenila a komunisti mu udelili titul národný umelec a v roku 1963 Rad republiky. Od roku 1956 intenzívne pracoval na svojich písmach, v roku 1958 vyšli tri zväzky Prostonárodných slovenských povestí Pavla Dobšinského, ktoré ilustroval a v roku 1968 nakreslil niekoľko desiatok návrhov na štátny znak. V roku 1971 zomrel v nemocnici v Malackách. Jeho mimoriadne rozsiahle úžitkové dielo, a to najmä v oblasti dizajnu písma a typografie sa stalo predmetom záujmu až v poslednej dobe.

Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017.

Fotografia: výskum Ľubomíra Longauera do publikácie Modernosť tradície – úžitková grafika po roku 1918 (Slovart, Bratislava, 2011), archív Slovenského národného múzea v Martine, foto Ján Vavrovič