Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
ECB hľadá dizajn budúcich eurobankoviek – prihlásiť sa môžu aj dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Miloš Balgavý st.
Miloš Balgavý starší v rokoch 1942 – 1944 študoval na Štátnej slovenskej odbornej keramickej škole v Modre s kachliarskym a tehliarskym oddelením, v rokoch 1946 – 1950 na Vyššej škole umeleckého priemyslu a v rokoch 1950 – 1954 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave u profesorov Jozefa Kostku, Rudolfa Pribiša a Fraňa Štefunka na oddelení sochárstva. Vyrastal v rurálnom prostredí s osobitou remeselnou tradíciou. Celoživotná láska k prírode a vysoká kvalita remeselnej práce prostredia, z ktorého pochádzal, výrazne ovplyvnili celé jeho dielo. Už počas štúdia na vysokej škole začal experimentovať s tvorbou úžitkovej keramiky. Keramické materiály sa stali hlavným vyjadrovacím prostriedkom pre jeho široký umelecký záber – cez veľké exteriérové i interiérové objekty, komorné plastiky až po dizajnérske série menších úžitkových výrobkov.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
