Národná cena za dizajn 2018 – Komunikačný dizajn

NCD 2018

Výsledky


Profesionálny dizajn – 1. cena
Spis 44 – knižný dizajn
Autor: Samuel Čarnoký
Klient: Lena Jakubčáková

Autorská kniha fotografky Leny Jakubčákovej Spis 44 predstavuje súbor fotografií zo slovenských väzníc, ktoré vznikali počas takmer trojročného projektu (2007 – 2010). Pôvodný názov projektu „V odlúčení“ je svedectvom o živote väzňov a výborne vystihuje nielen atmosféru knihy, ale aj autorkin citlivý prístup k téme. Väzba, obálka a typografia knihy evokujú zložku (spis) z väznice. Minimalistický dizajn a modré plátno použité na obálke sú odkazom na farbu väzenských uniforiem. Titulný list ukrýva zapečatený odkaz s úvahami odsúdených o slobode. Súčasťou knihy sú aj odtlačky pečiatok, ktoré vyrobili sami väzni. Krst publikácie s účasťou fotografovaných väzňov sa uskutočnil v košickom Ústave na výkon väzby.

Profesionálny dizajn – 2. cena
BRaK — Bratislavský knižný festival
Autor: Matej Vojtuš
Klient: BRaK

Komunikačný dizajn pre BRaK – festival vydavateľov, ilustrátorov, autorov, grafikov, typografov a všetkých priateľov peknej knihy. Témou štvrtého festivalového vydania bolo Zrkadlenie / Krajina za zrkadlom. Autor pre festival vytvoril sériu variabilných ilustrovaných prvkov, ktoré boli voľne inšpirované abstraktnými grafickými motívmi z knihy Mauricea Pillarda Verneuila Abstraktné art deco ornamenty z kaleidoskopu (1920). Reakciou na tému „Zrkadlenie“ je práve využívanie opakovania motívov, ktoré na seba nadväzujú. Autor sa inšpiroval aj technikami ručnej kníhtlače (vzorované a mramorované papiere). Súčasťou riešenia je autorské písmo a kaleidoskop, ktorý bol vytvorený ako reklamný predmet počas festivalu.


Profesionálny dizajn – 3. cena
Kolekcia čokolád NAŠA LYRA
Autor: Michal Slovák
Klient: Lyra Chocolate, s. r. o.

Obalový dizajn pre edíciu ručne vyrobených čokolád so slovenskými surovinami NAŠA. Obalový dizajn hravou formou odkazuje na slovenský pôvod čokolády a spoluprácu so slovenskými farmármi. Forma čokolády je rozdelená na 8 častí, tento počet je referenciou na 8 slovenských krajov. Každá časť má iný tvar (ktorým reaguje na spôsob života v danom kraji) a krátky sprievodný text v príznačnom nárečí. Kraftový papier a nálepky podčiarkujú ručnú výrobu. Nálepky sú v rôznych farbách a tvaroch a vytvárajú tak originálny podpis charakteristický pre použité ingrediencie – mak, tekvicu, čili, ľan alebo slnečnicu. Folklórne motívy sú inšpirované tradičnými vzormi a majú moderné stvárnenie.

Študentský dizajn
Štart je Cieľ – vizuálna identita
Autor: Tereza Maco
Škola: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Katedra vizuálnej komunikácie Pedagóg: Pavol Bálik

Vizuálna identita k výstave diplomových prác študentov ateliéru Typolab na VŠVU v Bratislave. Výstava má za cieľ poukázať na súčasný stav študentského grafického dizajnu a prezentovať najlepšie práce na poli experimentu a typografie. Identita je postavená na „športovom“ zápale – študenti sú prezentovaní ako vrcholoví športovci, ktorí sa svojím úsilím snažia dostať do cieľa.


Dizajn s pridanou hodnotou
Čierne diery: Technické pamiatky na Slovensku
Autor: Ondrej Gavalda
Klient: Čierne diery

Grafický návrh zemepisných príručiek, grafík a máp technických pamiatok pre Čierne diery. Združenie popularizujúce priemyselné pamiatky a zabudnuté miesta Slovenska dodnes vydalo edície pre mestá Bratislava, Trnava a Prešov. Mapy uvádzajú presnú polohu zhruba 40 objektov, najzaujímavejšie sú prezentované aj ako ilustrácia so sprievodným textom. Nevznikli by bez pomoci lokálnych znalcov a slúžia ako sprievodcovia málo známymi zákutiami. Grafický dizajnér Ondrej Gavalda zvolil pre historickú tému pamiatok sviežu farebnosť, podobnú sójovým farbám risografickej tlačiarne Risomat – poznávacím znakom Čiernych dier.

Cena poroty
Redizajn
Autor: Andrej Barčák
Škola: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Katedra vizuálnej komunikácie Pedagóg: Pavol Bálik

Pod pojmom redizajn rozumieme proces prenosu funkčných vlastností pôvodného dizajnu na nový a jeho prispôsobenie novovzniknutým podmienkam. V praxi sa však tento pojem často zamieňa s názvami jeho individuálnych techník, ako napr. facelift, rebranding, tuning, reduction alebo reform. Projekt Redizajn má za úlohu sprehľadniť význam a používanie tohto pojmu. Autor preto navrhuje 7 základných spôsobov redizajnu a to: Refresh, Revízia, Reštart, Retuš, Revival, Receive a Hack. Každá z týchto kategórií obsahuje jej presnú definíciu a má jasne stanovené pravidlá. Teoretickým základom projektu sú rozhovory s dizajnérmi a podrobný prehľad histórie dizajnu loga. Hlavným výstupom projektu Redizajn je publikácia – evolučný kruh knihy – ktorej forma sa mení a prispôsobuje príslušnej technike.

 


Cena za kultúrny prínos v oblasti dizajnu
Vladislav Rostoka

Vladislav Rostoka je jedným z kľúčových grafických dizajnérov 20. storočia na Slovensku a jeho dielo patrí k základným hodnotám nášho grafického dizajnu. Narodil sa 18. mája 1948 v Gbelciach. Študoval na Strednej umeleckopriemyselnej škole u profesora Rudolfa Filu a na Vysokej škole výtvarných umení u profesorov Dezidera Millyho a Oresta Dubaya.
Po skončení štúdia pracoval od roku 1973 ako grafický dizajnér v slobodnom povolaní. Tvoril kultúrne plagáty, knižné obálky a typografiu kníh, ilustrácie do kníh, logotypy a informačné systémy inštitúcií, výstavné katalógy, kalendáre.
Realizoval knižné edície Nová próza a Malá edícia svetových autorov vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ, edície Labyrint a Rovesník vo vydavateľstve Smena, Čítanie študujúcej mládeže a Svetová tvorba vo vydavateľstve Tatran, edíciu Priatelia v Mladých letách.
Jeho dielo dominovalo generačným výstavám Plagát a grafický design v roku 1979 a 1981.
Neskôr pôsobil ako umelecký riaditeľ grafického štúdia Rabbit&Solution (1994 až 2006). V roku 2007 si založil svoje vlastné grafické štúdio Rostoka Graphic atelier a dodnes tvorí v Bratislave.
Počas svojej kariéry vytvoril vyše 400 plagátov, 250 logotypov a 1 000 kníh a katalógov. Za svoju prácu získal viac ako 80 ocenení, zúčastnil sa na vyše 600 skupinových výstavách a pripravil 43 samostatných výstav pod spoločným názvom Typografi(k)a.





Porota 

Tomasz Bierkowski
dizajnér, výskumný pracovník v oblasti vizuálnej komunikácie, pedagóg
Vysoká škola výtvarných umení, Katowice, Poľsko

Juraj Blaško
Únia grafických dizajnérov Slovenska, Slovensko
grafický dizajnér, pedagóg na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave

Aysegul Izer
grafická dizajnérka, pedagogička na MIMAR SINAN FINE ARTS UNIVERSITY v Istanbule, Turecko

Eva Kašáková
grafická dizajnérka, Kunsthalle Bratislava; kurátorka Národnej ceny za dizajn 2018, Slovensko

Marek Pistora
grafický dizajnér, typograf v Studiu Najbrt, Česká republika

Kathrin Pokorny-Nagel
kurátorka grafického dizajnu v MAKu, Viedeň, Rakúsko

Sven Lindhort-Emme

grafický dizajnér, typograf, litograf, zakladateľ štúdia lindhorst-emme, pedagóg na Lette-Verein Berlín



Organizačný tím 

Soňa Trubíniová, koordinátorka organizaného tímu NCD 2018

Mária Rišková, riaditeľka SCD

Eva Kašáková, kurátorka NCD 2018
Helena Veličová, produkcia, programy pre verejnosť

Zuzana Palicová, PR a médiá

Gabriela Ondrišáková, odborná spolupráca, Slovenské múzeum dizajnu
Anna Ulahelová, odborná spolupráca 
Samuel Čarnoký, Matej Vojtuš, grafický dizajn
Matúš Lelovský, Peter Liška, architektúra výstavy
Barbora Tomíková, editorka textov



Fotogalérie

Fotografie z galavečera NCD 2018
Autor: Adam Šakový

Fotografie z výstavy
Autor: Adam Šakový


Finisáž výstavy Národná cena za dizajn 2018 – Komunikačný dizajn

Finisáž výstavy Národná cena za dizajn 2018 – Komunikačný dizajn

Termín: 25. november 2018 (nedeľa), 17:30
Miesto: Fakulta architektúry STU, Námestie slobody 19, Bratislava, Slovensko


Pozývame vás na FINISÁŽ A KOMENTOVANÚ PREHLIADKU VÝSTAVY prác finalistov a ocenených v súťaži Národná cena za dizajn 2018 - Komunikačný dizajn.

Nenechajte si újsť poslednú možnosť vidieť výstavu prác grafického dizajnu, ktoré vznikli počas rokov 2016 a 2017 na Slovensku a dostali sa do finále Národnej ceny za dizajn.

Výstavou vás aj za účasti niektorých autorov prevedie kurátorka 15. ročníka Eva Kašáková.

Počas finisáže zároveň vyhlásime Cenu verejnosti, za ktorú hlasovali návštevníci výstavy.

Vstup na finisáž je voľný.


---

Národnú cenu za dizajn spoločne udeľujú Slovenské centrum dizajnu a Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky. Od roku 2015 sa striedavo oceňuje produktový a komunikačný dizajn. Tento ročník patrí komunikačnému dizajnu a prácam, ktoré boli zrealizované v období počas rokov 2016 a 2017.

Aktuálne informácie o NCD2018-KD a sprievodnom programe sa dozviete na webe NCD.

Prehľad prác, ktoré postúpili do finále NCD2018 si môžete pozrieť tu.

Podujatie podporil Grantový program Ars Bratislavensis.

Predošlý článokPredošlý článok     Nasledujúci článokNasledujúci článok


 

Články NCD 2018

Program 2018