Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Newsletter

Výstavy

Sedimenty sveta

17. apríla 2025 – 28. septembra 2025

Dizajn bez hraníc

17. mája 2025 – 17. mája 2025

Akcie

Fashion residency Milano 2025

online
1. 2. 2025 – 1. 3. 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

Galéria Alfa, Kulturpark K13 – Kultúrne centrá, Košice
11. 2. 2025

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK)
4. 6. 2025 – 6. 6. 2025

Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962

Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Andrej Haščák

Andrej Haščák je dizajnér, ktorý od roku 2000 pôsobí v oblasti komunikačného dizajnu. Umelecké vzdelanie získal na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach (odbor propagačná grafika, 1994), Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (odbor úžitkové umenie – priemyselný dizajn, 2000) a Fakulte architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (odbor dizajn, doktorandské štúdium – 2009, habilitácia – 2015). Od roku 2003 pedagogicky pôsobí na Katedre dizajnu Fakulty umení TUKE. V rokoch 2013 – 2017 bol prodekanom pre vzdelávaciu činnosť, od roku 2015 na fakulte zároveň pôsobí na pozícii docenta. Od roku 2012 vedie ateliér Vizuálna komunikácia a od roku 2021 aj Katedru dizajnu. Ako vedúci katedry aj ateliéru systematicky rozvíja spolupráce s partnerskými vysokými školami, organizuje medzinárodné výstavy doma aj v zahraničí. V rámci doterajšej pedagogickej praxe viedol viacero úspešných absolventov Katedry dizajnu Fakulty umení TUKE, ktorí v súčasnosti pôsobia v oblasti vizuálnej komunikácie a komunikačného dizajnu (Ivana Babejová, Martin Fek, Lucia Tomaschová, Eva Jenčuráková, Andrea Kováčová, Štefánia Hajsáková a ďalší). V rámci svojej umeleckej tvorby hľadá prieniky medzi vizuálnou komunikáciou a výtvarným umením. Je známy najmä svojou plagátovou tvorbou, ktorej sa primárne venuje. Jeho plagáty sú charakteristické bohatou farebnosťou a dynamickými kompozíciami (Women Unite, 2023). Písmo používa ako nosič informácie, ale aj ako výtvarno-stavebný prvok v rámci typografickej kompozície, podobne ako napr. raster alebo ťah štetcom (Keyword for review, 2017; Bauhaus 100, 2019; Tolerance, 2022). Slobodne a odvážne využíva výtvarné gestá založené na prenikavých farbách, ktoré digitálna technológia zmenila na expresívne a tvarovateľné (Can AI Care? 2023; Shaping With Synergy, 2024). Pre jeho plagáty je charakteristická rytmická usporiadanosť motívov, ktoré zapĺňajú kompozíciu, a taktiež aj určitá hudobná inšpirácia, ktorá im dodáva dynamiku (Jazz Lights 2016; What Is Jazz, 2023). Jeho vizuálny slovník je charakteristický náznakovým, štylizovaným prejavom, ako aj náklonnosťou k plastickému, takmer sochárskemu tvarovaniu. V jeho plagátovej tvorbe majú silné zastúpenie aj plagáty s environmentálnymi témami (Stop Deforestation, 2010 a 2013; Water Is Life, 2017), za ktoré získal ocenenia v medzinárodnom Trienále plagátu Ekoplagát Žilina. Doposiaľ sa zúčastnil na viac ako 200 domácich aj zahraničných výstavách a súťažiach s medzinárodnou účasťou (International Poster Biennale in Warsaw, Bienal Internacional del Cartel en México, Lahti Poster Triennial, PosterFest Budapest, International Eco-Poster Triennial The 4th Block, Peru Design Biennial a mnohé iné). Jeho plagátová tvorba bola verejnosti odprezentovaná prostredníctvom samostatných výstav „Posters“ v Maďarsku (2012), „Plakáty“ v susednom Česku (2019) či výstavy v priestoroch Východoslovenského múzea v Košiciach pod názvom „Andrej Haščák: A posteriori“ (2024). Vo viacerých medzinárodných súťažiach pôsobil aj ako porotca (Taiwain International Student Design Competition, Tipozone). Aktívne rozvíja medzinárodnú spoluprácu s poprednými osobnosťami grafického dizajnu (Jan Rajlich ml., Pavel Noga, Marian Oslislo, Tomasz Bierkowski a ďalší). Ako aktívny dizajnér a pedagóg sa venuje aj projektovej a kurátorskej činnosti. Okrem plagátov sa vo svojej tvorbe ďalej venuje vizuálnej identite, ilustráciám, voľnej grafike a printom. Ako účastník interdisciplinárnych workshopov s medzinárodnou účasťou vytvoril viacero voľných výtvarných diel. Od roku 2007 je aktívnym členom Združenia Bienále Brno – členská organizácia UVU ČR a ICoD, od roku 2024 aj členom SUXA.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 2/2025

Slovenské centrum dizajnu
4,20

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Obalka Designum 3/2024

Designum 3/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív