Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Andrej Haščák
Andrej Haščák je dizajnér, ktorý od roku 2000 pôsobí v oblasti komunikačného dizajnu. Umelecké vzdelanie získal na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach (odbor propagačná grafika, 1994), Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (odbor úžitkové umenie – priemyselný dizajn, 2000) a Fakulte architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (odbor dizajn, doktorandské štúdium – 2009, habilitácia – 2015). Od roku 2003 pedagogicky pôsobí na Katedre dizajnu Fakulty umení TUKE. V rokoch 2013 – 2017 bol prodekanom pre vzdelávaciu činnosť, od roku 2015 na fakulte zároveň pôsobí na pozícii docenta. Od roku 2012 vedie ateliér Vizuálna komunikácia a od roku 2021 aj Katedru dizajnu. Ako vedúci katedry aj ateliéru systematicky rozvíja spolupráce s partnerskými vysokými školami, organizuje medzinárodné výstavy doma aj v zahraničí. V rámci doterajšej pedagogickej praxe viedol viacero úspešných absolventov Katedry dizajnu Fakulty umení TUKE, ktorí v súčasnosti pôsobia v oblasti vizuálnej komunikácie a komunikačného dizajnu (Ivana Babejová, Martin Fek, Lucia Tomaschová, Eva Jenčuráková, Andrea Kováčová, Štefánia Hajsáková a ďalší). V rámci svojej umeleckej tvorby hľadá prieniky medzi vizuálnou komunikáciou a výtvarným umením. Je známy najmä svojou plagátovou tvorbou, ktorej sa primárne venuje. Jeho plagáty sú charakteristické bohatou farebnosťou a dynamickými kompozíciami (Women Unite, 2023). Písmo používa ako nosič informácie, ale aj ako výtvarno-stavebný prvok v rámci typografickej kompozície, podobne ako napr. raster alebo ťah štetcom (Keyword for review, 2017; Bauhaus 100, 2019; Tolerance, 2022). Slobodne a odvážne využíva výtvarné gestá založené na prenikavých farbách, ktoré digitálna technológia zmenila na expresívne a tvarovateľné (Can AI Care? 2023; Shaping With Synergy, 2024). Pre jeho plagáty je charakteristická rytmická usporiadanosť motívov, ktoré zapĺňajú kompozíciu, a taktiež aj určitá hudobná inšpirácia, ktorá im dodáva dynamiku (Jazz Lights 2016; What Is Jazz, 2023). Jeho vizuálny slovník je charakteristický náznakovým, štylizovaným prejavom, ako aj náklonnosťou k plastickému, takmer sochárskemu tvarovaniu. V jeho plagátovej tvorbe majú silné zastúpenie aj plagáty s environmentálnymi témami (Stop Deforestation, 2010 a 2013; Water Is Life, 2017), za ktoré získal ocenenia v medzinárodnom Trienále plagátu Ekoplagát Žilina. Doposiaľ sa zúčastnil na viac ako 200 domácich aj zahraničných výstavách a súťažiach s medzinárodnou účasťou (International Poster Biennale in Warsaw, Bienal Internacional del Cartel en México, Lahti Poster Triennial, PosterFest Budapest, International Eco-Poster Triennial The 4th Block, Peru Design Biennial a mnohé iné). Jeho plagátová tvorba bola verejnosti odprezentovaná prostredníctvom samostatných výstav „Posters“ v Maďarsku (2012), „Plakáty“ v susednom Česku (2019) či výstavy v priestoroch Východoslovenského múzea v Košiciach pod názvom „Andrej Haščák: A posteriori“ (2024). Vo viacerých medzinárodných súťažiach pôsobil aj ako porotca (Taiwain International Student Design Competition, Tipozone). Aktívne rozvíja medzinárodnú spoluprácu s poprednými osobnosťami grafického dizajnu (Jan Rajlich ml., Pavel Noga, Marian Oslislo, Tomasz Bierkowski a ďalší). Ako aktívny dizajnér a pedagóg sa venuje aj projektovej a kurátorskej činnosti. Okrem plagátov sa vo svojej tvorbe ďalej venuje vizuálnej identite, ilustráciám, voľnej grafike a printom. Ako účastník interdisciplinárnych workshopov s medzinárodnou účasťou vytvoril viacero voľných výtvarných diel. Od roku 2007 je aktívnym členom Združenia Bienále Brno – členská organizácia UVU ČR a ICoD, od roku 2024 aj členom SUXA.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
