Aktuálne číslo časopisu Designum
Prvý z rozhovorov čísla je venovaný Národnej cene za dizajn 2020 – Komunikačný dizajn. Barbora Krejčová ho pripravila s kurátorom aktuálneho ročníka výstavy a porotcom súťaže NCD Borisom Melušom.
Petra Polláková sa rozprávala s Nikoletou Györe Čeligovou, ktorá sa zameriava na široké spektrum produktového a priemyselného dizajnu a väčšinu jej projektov možno charakterizovať označením spoločensky hodnotný dizajn.
Ďalší z rozhovorov, ktoré mapujú dizajnérsku tvorbu regiónu východného Slovenska, pripravila opäť Eva Jenčuráková. Prezentuje grafickú dizajnérku Katarínu Rybnickú, ktorá sa venuje najmä editorial dizajnu a ilustrácii.
Ivan Štěpán patrí medzi najvšestrannejších autorov zastúpených v zbierkach Slovenského múzea dizajnu. Jeho pozostalosť zahŕňa najmä návrhy a výtlačky plagátov, knižné obálky, ilustrácie kníh pre deti, značky, grafiky, návrhy scénografickej a kostýmovej tvorby či výstavníctva. Vo svojom príspevku ju približuje Gabriela Ondrišáková.
Moravská galéria v Brne pripravila k stému výročiu Jana Rajlicha sériu troch výstav pod názvom Rajlich 100. Tohto všestranného umelca, organizátora, ktorý sa do dejín odboru zapísal aj ako autor podnetných inovácií v oblasti jednotného vizuálneho štýlu, informačnej grafiky a firemnej identity predstavuje Marta Sylvestrová.
Časopis Designum bol mediálnym partnerom festivalu DAAD/DAAF 2020. Adam Štěch tu predniesol prednášku o architektúre surrealizmu, ktorú prinášame v rozšírenej verzii.
Vystrihované obrazy. Koláž a fotomontáž v ilustrovanej knihe šesťdesiatych rokov na Slovensku je názov štúdie o knižnej kultúre. Jej autor Ján Kralovič po teoretickom úvode poukazuje na rôznorodé prístupy konkrétnych autorov k metóde koláže a fotomontáže pri ilustrácii a úprave kníh.
Critical Daily je takzvaný blogzin, platforma pre vizuálny žurnalizmus, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie širšej verejnosti o grafickom dizajne a poskytnúť priestor dizajnérom a dizajnérkam na vyjadrenie kritického postoja ku grafickému dizajnu. Píše o ňom Barbora Krejčová.
Samuel Čarnoký zaradil do rubriky Písma čísla nadpisové písma, ktoré boli navrhnuté na konkrétny účel a ich tvorba bola iniciovaná projektom, na ktorom sa podieľal tím autorov. Ide o písma Skolske (Ján Filípek a Martina Rozinajová), Skeleton Type, One Type (Filip Paldia a Samo Čarnoký), Interkvop (Andrej Čanecký a Andrej Barčák).
Články
- Designum 4/2020
- Národná cena za komunikačný dizajn 2020. Veľké zmeny a rekordný počet prihlásených prác. - Barbora Krejčová
- Spoločensky prospešný dizajn Nikolety Čeligovej - Petra Polláková
- Katarína Rybnická - S láskou ku… knihám - Eva Jenčuráková
- GRAFICKÝ DIZAJN IVANA ŠTĚPÁNA - Gabriela Ondrišáková
- Jan Rajlich – Umenie a reklama, vzťahy a vplyvy - Marta Sylvestrová
- Expanzia priestoru a vnímania. Architektúra surrealizmu. - Adam Štěch
- Vystrihované obrazy. Koláž a fotomontáž v ilustrovanej knihe šesťdesiatych rokov na Slovensku. - Ján Kralovič
- Critical Daily – inovatívna platforma kritického dizajnu - Barbora Krejčová
Vážení čitatelia a priaznivci dizajnu,
na stránke Archív sme pre verejnosť sprístupnili v PDF formáte všetky vydania časopisu Designum po rok 2019.
Vo webovom archíve časopisu kliknite na obrázok obálky toho čísla, o ktoré máte záujem, otvorte odkaz online Designum a v dolnej časti obrazovky nájdete online Designum (v PDF formáte).
Pekné čítanie!
Najnovšie správy
- Nenápadná reforma verejnej inštitúcie – 2. časť
- Pozrite sa na možnosti práce s logom Roku slovenského dizajnu 2021
- Faktúry SCD 2021 - 6 až 34
- Objednávky SCD 2021 - 6 až 17
- Poznáme logo Roku slovenského dizajnu 2021!
- Mimoriadna výzva na predkladanie návrhov na člena/členku Rady fondu na podporu umenia
Kalendár dizajnu
![]() |
SCD & MAK Podcast: Finisáž výstavy Human by Design | DNES |
![]() |
Human by Design Online Finissage & Guided Tour | DNES |