Aktuálne číslo časopisu Designum

Čo bude s módou po koronakríze?

Čo bude s módou po koronakríze?

Dana Lapšanská

Súčasná pandémia COVID-19 môže byť celosvetovou príležitosťou na urýchlenie zmien nielen v módnom priemysle v kontexte s transparentnosťou a trvalou udržateľnosťou, ale aj v nastavení nových procesov v rámci celého módneho systému. Utlmenie výroby a predaja prinieslo reakcie dizajnérov, obchodníkov s módou, analytikov, ktoré môžeme nazvať inventúrou fungovania súčasného módneho systému so všetkými jeho dnes už často prežitými postupmi a nástrojmi. 

Od finančnej krízy v roku 2009, ktorá prvý raz v povojnovom vývoji zastavila nepretržitý rast módneho priemyslu, no výsledkom bola len devastujúca a nezastaviteľná eufória spotrebiteľov spojená so zľavami, všetci z odbornej módnej branže očakávali nutnú a potrebnú zmenu. Za posledných jedenásť rokov vyšlo vo svete nespočetne veľa analýz a štúdií a uskutočnilo sa množstvo odborných diskusií, ktoré jasne deklarovali, že bez zadefinovania nových postupov v rámci módneho systému to nepôjde. Ale až teraz sa črtajú jasnejšie kontúry tej potrebnej zmeny, pretože kríza spôsobená koronou akcelerovala proces hľadania novej paradigmy vývoja a zapojili sa doň mnohí.

Stoosemdesiat osobností svetovej módnej komunity na čele s Dries Van Notenom sa zhodlo na tom, že je pravý čas zmeniť všetko; od predaja módy, cez zadefinovanie nového módneho kalendára – módnych sezón, po nové transparentné postupy a trvalú udržateľnosť v rámci celého módneho priemyslu vrátane spotreby. Otvoreným listom sa pripojil aj zakladateľ značky APC Jean Touitou, v ktorom vyjadruje únavu zo zastaraného a zdeformovaného módneho systému a poukazuje na „zle fungujúci módny kalendár, zvýšenú silu reklamy a peňazí, na trápne "fasádne stvorenia," ktoré šíria nechutné, celkom falošné hodnoty života“. Tieto dve výzvy zhodne poukazujú na neudržateľné tempo výroby, plytvanie textilnými materiálmi, zle nastavený módny kalendár, ktorý nekorešponduje s predajom, a tiež na neblahý vplyv vysokej spotreby na životné prostredie. 

Stručný exkurz do vývoja módneho systému 

Definícia módneho systému uvádza, že je to štruktúra, organizácia a procesy použité na tvorbu, výrobu, distribúciu, komunikáciu, obchod a spotrebu módy. Módny systém stelesňuje celý dodávateľský reťazec módy a zahŕňa nielen jednotlivé zložky, ale aj metódy prijaté na umožnenie a realizáciu každej činnosti. Základy tohto dnes tvrdo kritizovaného módneho systému, ktorý už nereflektuje súčasný stav, sa zrodili ešte v polovici 19. storočia, keď Charles Frederic Worth v Paríži pre haute couture zaviedol isté pravidlá a postupy. Prvým jeho počinom  v módnej tvorbe bolo našívanie visačky s menom a adresou jeho módneho domu na rubovú stranu modelov, čím sa datuje vznik značky v móde. Bolo to v roku 1858 a bolo to po prvý raz, čo šaty neboli anonymným oblečením od neznámeho krajčíra, ale stali sa produktom s odkazom na tvorcu.

Ďalším veľkým vynálezom pána Wortha boli módne prehliadky, na ktorých mladé zamestnankyne jeho salónu predvádzali modely na nasledujúcu sezónu s tým, že jeho klientky si ich prišli pozrieť priamo do salónu. Dovtedy chodili krajčíri za svojimi zákazníčkami domov. Módna prehliadka sa tak stala jedinečným nástrojom módneho marketingu. Vďaka týmto inováciám Charles Frederick Worth obrátil dovtedajší systém veľkej módy naruby. O desať rokov neskôr, v roku 1868 sa zaslúžil o založenie Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, prvej profesijnej inštitúcie módy, ktorá si zobrala na starosť organizáciu a koordináciu módnych domov v Paríži. Vytvoril tak systém fungovania parížskej haute couture, ktorý sa do polovice 20. storočia nezmenil a s istými modifikáciami funguje dodnes. Spočíval v istom načasovaní, vo vytvorení nového módneho vzhľadu dva razy do roka, ktorý sa prezentoval formou módnej prehliadky, pričom modelom nesmela a dodnes nesmie chýbať istá exkluzívnosť, teda vzácne materiály a ručná práca, ale aj istá estetická zmena.

Základ módneho systému, ktorý sa, samozrejme, ďalej vyvíjal a menil, tvorili  meno couturiera, resp. značka v móde, módny kalendár, ten zadefinoval sezóny jar/leto a jeseň/zima, keď sa predvádzali modely na nastávajúcu sezónu a obchodníci si ich mohli nakupovať do svojich obchodov vo vopred danom termíne, a módna prehliadka ako jedinečný nástroj šírenia informácií o móde, o aktuálnom módnom vzhľade.

Vážení čitatelia a priaznivci dizajnu,
na stránke Archív sme pre verejnosť sprístupnili v PDF formáte všetky vydania časopisu Designum po rok 2019.
 Vo webovom archíve časopisu kliknite na obrázok obálky toho čísla, o ktoré máte záujem, otvorte odkaz online Designum a v dolnej časti obrazovky nájdete online Designum (v PDF formáte). 
Pekné čítanie!