Aktuálne číslo časopisu Designum

Expanzia priestoru a vnímania. Architektúra surrealizmu.

Expanzia priestoru a vnímania. Architektúra surrealizmu.

Adam Štěch

Fantázia a svet snov vstupujú do výtvarného umenia v dvadsiatych rokoch minulého storočia so vznikom umeleckého štýlu surrealizmus. Jeho vplyv na úžitkové umenie a architektúru nebol dodnes zďaleka tak zmapovaný ako v maliarstve, sochárstve alebo literatúre. Aj napriek tomu sa tento umelecký štýl premietol do tvorby mnohých významných architektov a dizajnérov.

„Surrealizmus bol jedným z najvplyvnejších umeleckých hnutí 20. storočia. Veľa diel surrealistov, ako Salvador Dalí, René Magritte, Meret Oppenheim alebo Man Ray bolo inšpirovaných každodennými predmetmi a skúmali svet snov, emócií a nevedomia, zabudovaných do našej hmotnej kultúry. Od tridsiatych rokov 20. storočia mal surrealizmus výrazný vplyv na dizajn, od nábytku, interiérov a módy až po filmový a grafický dizajn,“ týmito slovami otváral pred rokom kurátor Mateo Kries výstavu Objekte der Begierde: Surrealismus und Design 1924 – heute vo Vitra Design Museum vo Weil am Rein. Pred tým sa tejto téme venovalo londýnske Victoria & Albert Museum, ktoré v roku 2007 predstavilo výstavu Surreal Things.

Francúzsky výtvarný smer, ktorý vznikol v roku 1924, keď jeho duchovný otec André Breton založil surrealistickú skupinu, sa spája najmä s novými obrazmi Salvadora Dalího, objektmi Mana Raya alebo sochami Alberta Giacomettiho. Svet snov, nevedomia a tiesnivých duševných stavov sa však čoskoro po svojom objave dostal aj do prostredia dizajnu úžitkových predmetov a interiérov. Rovnako ako v umení pretrvával vplyv surrealizmu aj po oficiálnom konci smeru ako takého, jeho princípy si obľúbili aj nasledujúce generácie dizajnérov a architektov a surrealistické „žartíky“ sa stali relevantným nástrojom moderného úžitkového umenia od francúzskych dekoratérov tridsiatych rokov, cez radikálny taliansky dizajn šesťdesiatych rokov až po súčasné konceptuálne tendencie.

A práve zmapovanie surrealizmu ako všeobecnej tendencie a nadčasovej tvorivej filozofie priniesla výstava Objekte der Begierde Surrealismus und Design 1924 – heute (28. 9. 2019 – 19. 1. 2020, pozn. red.), ktorá vôbec prvýkrát predstavila túto významnú umeleckú tendenciu ako hýbateľa vývoja dizajnu a jeho zmyslu v našej spoločnosti. Výstava predstavila natoľko rozmanitú tvorbu od tvorcov, ako sú Gae Aulenti, BLESS, Claude Cahun, Achille Castiglioni, Giorgio de Chirico, Le Corbusier, Salvador Dalí, Marcel Duchamp, Ray Eames, Front, Frederick Kiesler, Shiro Kurama, René Magritte, Carlo Mollino, Isamu Noguchi, Meret Oppenheim, Man Ray, Jerszy Seymour a mnohých ďalších.

Ešte ťažšie možno definovať vplyvy surrealistickej tvorby na architektúru. Pretože pri výklade dejín architektúry dominuje lineárna metóda (s jednou hlavnou osou modernistického myslenia), súvislosti  medzi modernou architektúrou a surrealizmom nám v mnohých prípadoch úplne miznú. Lepšie povedané, zďaleka neboli tak pozorne ešte nikdy zmapované. Surrealizmu však v mnohých prípadoch veľmi silne ovplyvnil architektúru. 

Vážení čitatelia a priaznivci dizajnu,
na stránke Archív sme pre verejnosť sprístupnili v PDF formáte všetky vydania časopisu Designum po rok 2019.
 Vo webovom archíve časopisu kliknite na obrázok obálky toho čísla, o ktoré máte záujem, otvorte odkaz online Designum a v dolnej časti obrazovky nájdete online Designum (v PDF formáte). 
Pekné čítanie!