Aktuálne číslo časopisu Designum

Funkcia prenasleduje formu

Funkcia prenasleduje formu

Maroš Schmidt

Príbeh Autokarosárne O. Koller, Bratislava

Šikovných a kreatívnych ľudí nevytvára ideálna spoločnosť. Formuje ich schopnosť prekonávať prekážky a danosť ísť za svojím cieľom. Nevzdávajú sa, ani keď im vezmú všetko, čo vlastnou prácou vybudovali. Taký je aj príbeh Ondreja Kollera, zakladateľa dizajnu automobilových karosérií na Slovensku, na ktorý sme takí pyšní, hoci vôbec nepoznáme jeho dejiny.

Posledný Škodov učeň
Ondrej Koller nastúpil v roku 1918 do učenia v strojárenskom koncerne Škoda v Plzni, kde ho prijímal syn zakladateľa Škodovky Karel Škoda, v tom čase predseda správnej rady Škodových závodov. Škoda si okamžite všimol, že do dielne prišiel mladý talent. Kollerovou prácou bol nadšený, a tak úplne prirodzene podporoval jeho ďalší profesijný rozvoj. Netrvalo to však dlho. Po rozpade monarchie a vzniku Československa sa Karel Škoda v roku 1919 vzdal všetkých vedúcich funkcií, vystúpil z firmy, predal akcie a odsťahoval sa do Rakúska. Koller sa bez ohľadu na turbulencie v závode vyučil za kolesára. Veľmi rýchlo sa stal vo svojom odbore vyhľadávaným odborníkom. Veľmi dobre rozumel drevu a jeho vynikajúcu prácu si všimlo aj vedenie škodových závodov. Kollera s výborným odporúčaním preradili do dielne na tvorbu veľkých drevených foriem, na ktorých sa vyrábali plechové karosérie. Niekoľko zachovaných fotografií drevených foriem automobilov Laurin & Klement Škoda 350 z roku 1925 dokumentuje majstrovstvo, s akým Koller tvaroval budúce karosérie. Postupne sa vypracoval na tovariša a zakrátko dostal ponuku, aká sa nedala odmietnuť.

Slovenský sen
V roku 1927 Ondreja Kollera poverili vedením pobočky Škoda v Bratislave, ktorá mala 9 zamestnancov a sídlila vedľa rozsiahleho komplexu Apollo Nafta. Práve tu ho zastihol razantný nástup veľkej hospodárskej krízy, ktorá naplno prepukla v roku 1929. Firme sa však podarilo krízu prekonať bez mimoriadnych ťažkostí a práve v týchto neľahkých časoch sa v Bratislave stalo niečo, čo zmenilo kariéru talentovaného karosára a riaditeľa filiálky. Do pobočky prišiel pán Müller z Viedne s požiadavkou na exkluzívny kočiar. Koller pripravil pre zákazníka luxusné dielo, sám na ňom skonštruoval viacero vylepšení. Od špeciálnych blatníkov až po takzvanú parapetnú drevenú dosku. Müller okamžite zaplatil plnú sumu Škodovke a navyše dal štedrú odmenu aj konštruktérovi Kollerovi. Veľké uznanie, štedrá odmena a našetrené financie povzbudili mladého nadšenca automobilov, aby bratislavskú filiálku odkúpil a založil vlastnú živnosť. Zo dňa na deň sa tak z vedúceho filiálky stal konštruktér-podnikateľ, ktorý sníval o vlastnej automobilke.

Vážení čitatelia a priaznivci dizajnu,
na stránke Archív sme pre verejnosť sprístupnili v PDF formáte všetky vydania časopisu Designum po rok 2017 vrátane.
 Vo webovom archíve časopisu kliknite na obrázok obálky toho čísla, o ktoré máte záujem, otvorte odkaz online Designum a v dolnej časti obrazovky nájdete online Designum (v PDF formáte). 
Pekné čítanie!