Aktuálne číslo časopisu Designum

Martin Bajaník: Komunikačný dizajn pre mňa znamená spojenie obrazu a slova

Martin Bajaník: Komunikačný dizajn pre mňa znamená spojenie obrazu a slova

Barbora Krejčová

Martin Bajaník (1978) absolvoval štúdium grafického dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1997 – 2003) v ateliéri Ľubomíra Longauera. Už počas štúdia pracoval v prestížnych reklamných agentúrach a neskôr sa rozhodol založiť si aj svoju vlastnú agentúru. Je spoluzakladateľom a dizajnérom sietí bratislavských kaviarní Shtoor a Foxford a ako dizajnér stál pri zrode identity potravín Yeme. V súčasnosti pracuje vo svojom grafickom štúdiu s výstižným názvom Pekne & Dobre ako jediný výkonný zamestnanec. Medzi klientov jeho štúdia patria prevažne lokálne gastronomické značky, ktorým sa snaží radiť v marketingu a prinášať dobrý dizajn. Za svoju prácu získal množstvo ocenení: 11 klincov za posledné dva ročníky súťaže Zlatý klinec, medzi nimi aj ocenenie Art Prix 2018. Martin Bajaník hovorí o sebe, že nie je ani najlepší grafický dizajnér, ani najlepší marketér, ale že jeho pridaná hodnota je v spojení oboch týchto oblastí. Rozprávali sme sa s ním aj o tom, ako sa zo zamestnanca reklamnej agentúry stal podnikateľom, kaviarnikom a napokon dizajnérom lokálnych značiek, ktorý hľadá a vytvára značky s príbehom.

Keď sa človek pozerá na tvoje práce, sú charakteristické tým, že sa dajú označiť za páčivé, a myslím to v tom najlepšom slova zmysle. Akú rolu v nich zohráva krása?
Vychádza to najmä z môjho presvedčenia, že o pozornosť sa treba uchádzať, na čo môže byť páčivosť dobrým prostriedkom. Snažím sa teda vždy niečím zaujať, či už výtvarným prevedením alebo textom. Neviem, či krása je správne slovo, možno by som povedal, že sa pokúšam, aby moje projekty boli vždy niečím príťažlivé. Okrem toho si myslím, že v našom historickom kontexte máme iné vizuálne archetypy, než môžeme sledovať napríklad v západoeurópskom dizajne, ktorý smeruje skôr k dekonštrukcii a antidizajnu. Máme v sebe zakódovaného Fullu, zdobnosť, výšivky. V dizajne máme stále radi istú vizuálnu štedrosť. Zvyknem hovoriť, že sme sa za ten krátky čas nášho dizajnu ešte nenabažili. Štyridsať rokov sme totiž žili tak trocha v skleníku. Tým si vysvetľujem, že máme v lokálnom dizajne stále radi istú hrejivosť, bohatosť a páči sa nám, keď má dizajn v sebe niečo, čomu rozumieme. Preto taktiež veľa a rád pracujem s jazykom. Pre mňa dokonca komunikačný dizajn znamená spojenie obrazu a slova a práve to ma vždy bavilo. Dizajnéri často na jazyk tak trochu kašlú a končí to pri výbere fontu alebo typografiou. My, dizajnéri, však do jazyka môžeme vstupovať aj obsahovo, prečo by sme to mali nechávať na niekoho iného?

Vážení čitatelia a priaznivci dizajnu,
na stránke Archív sme pre verejnosť sprístupnili v PDF formáte všetky vydania časopisu Designum po rok 2017 vrátane.
 Vo webovom archíve časopisu kliknite na obrázok obálky toho čísla, o ktoré máte záujem, otvorte odkaz online Designum a v dolnej časti obrazovky nájdete online Designum (v PDF formáte). 
Pekné čítanie!