Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Karol Plicka
Karel Plicka sa stal učiteľom na fotografickom oddelení roku 1937, o jeho tamojšom pôsobení sa žiaľ nezachovali žiadne informácie. Hlavným Plickovým poslaním na ŠUR bolo totiž založenie filmového oddelenia. Keď prišiel Plicka na ŠUR, bol už známym fotografom a filmárom Slovenska. Svoju fotografickú kariéru začal okolo roku 1923, keď ako zamestnanec Matice slovenskej cestoval po slovenských dedinách a zapisoval ľudové piesne. Pri týchto cestách začal aj fotografovať. Vzniknuté snímky vydala Matica ako pohľadnice. Okrem toho boli Plickove fotografie mnohokrát knižne publikované a pre Maticu vytvoril aj niekoľko národopisných filmov. Okrem toho Plicka od konca 20. rokov opakovane spolupracoval s viacerými pedagógmi ŠUR, napr. s vedúcim grafického oddelenia Zdeňkom Rossmannom.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
