Články

RUKA V RUKE – S DIZAJNOM

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo
Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
ECB hľadá dizajn budúcich eurobankoviek – prihlásiť sa môžu aj dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Tatra nábytok Pravenec
História firmy Tatra nábytok Pravenec siaha do prvej polovice 20. storočia. Pozemky, na ktorých fabrika postupne vznikala (bývalý veľkostatok Bojnice), získala v roku 1939 firma Baťa, a. s., Zlín, od dedičov a užívateľov rodín Pálffyovcov a Andrássyovcov. Od roku 1942 sa tu začal budovať drevársky komplex, ale bolo ponechané aj jeho pôvodné obuvnícke zameranie. Roku 1945 bola ako prvá otvorená prevádzka píly, o tri roky neskôr stolárska dielňa a v roku 1952 sa v Pravenci začala aj výroba ohýbaného nábytku. Na pokusoch s technológiou ohýbania dreva – dýh, zväzkov profilov, ale aj masívu – do rôznych tvarov horúcou parou naťahovaním na kopyto a pásnicu (železný plech) začal pracovať Michael Thonet v rokoch 1830 – 1856. Svoj objav si dal patentovať a začal s manufaktúrnou výrobou, ktorá mu umožňovala lacnú, rýchlu a veľkosériovú produkciu. Takýto spôsob výroby bol v tom čase veľmi lákavý a na rôznych územiach Európy sa začali zakladať konkurenčné fabriky. U nás jednou zo známych a najdlhšie existujúcich fabrík na výrobu ohýbanej stoličky bola Tatra nábytkáreň Martin, ktorá aj ako posledná zanikla (2010). Založil ju podnikateľ Ladislav Dobrovits v roku 1889. Fabrika zaznamenala počas svojej existencie vzostupy a pády. Roku 1953 martinskú nábytkáreň rozčlenili na 4 samostatné podniky, neskôr v roku 1958 zrušili a pričlenili ako závod do nového podniku Tatra nábytok Pravenec. Tak sa dostala aj výroba stoličiek do nábytkárskej fabriky Tatra nábytok Pravenec.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
