Aktuálne číslo časopisu Designum

Štúdio Pergamen: Margarín, kniha alebo alkohol, každý z týchto produktov sa dá spraviť dobre

Štúdio Pergamen: Margarín, kniha alebo alkohol, každý z týchto produktov sa dá spraviť dobre

Barbora Krejčová

Štúdio Pergamen vzniklo v roku 1996 v Trnave, je ojedinelým zjavom na slovenskej dizajnérskej scéne. Vo svojom portfóliu má množstvo obalových dizajnov, kníh a logotypov. Tatranský čaj Tatratea, borovička Juniperus, rajčiny Veselá Paradajka, kozmetická značka Ponio, produkty Pierre Baguette, jogurty Malý gazda či vína Karpatská perla sa radia medzi najkrajšie produkty, ktoré možno nájsť na pultoch slovenských obchodov. Edícia historika Pavla Dvořáka Stopy dávnej minulosti I. – IV. (vydavateľstvo Rak) sa dá označiť za kultovú sériu, knižné tituly Faust či Božská komédia (Spolok svätého Vojtecha) získali ocenenie Najkrajšia knihu Slovenska (2019, 2020). Knižnicu v Pergamene však plní aj veľké množstvo menších knižných titulov pre vydavateľstvá Slovart, HOST či Academia. Štúdio má na konte množstvo medzinárodných ocenení, medzi najvýznamnejšie patrí Red Dot Award (13-krát), Pentawards (8-krát) či German Design Award (5-krát). V Národnej cene za dizajn 2020 – Komunikačný dizajn získalo štúdio Cenu za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu. Pri príležitosti udelenia tejto ceny vznikol aj nasledujúci rozhovor, do ktorého sa zapojili zakladateľ štúdia Juraj Demovič (JD) a dvaja kľúčoví dizajnéri Juraj Vontorčík (JV) a Lívia Lörinczová (LL).

Borovička Juniperus (klient Old Herold) získala v Národnej cene za dizajn 2020 – Komunikačný dizajn  v kategórii Obal a Objekt Hlavnú cenu. Porota ocenila najmä citlivý prístup k redizajnu a vyváženosť tradície s modernosťou. Aká bola cesta k výslednému dizajnu?

JD: S klientom bola veľmi dobrá spolupráca. Dostali sme kvalitne pripravené podklady, starostlivo zozbieraný archív historických údajov a etikiet. Na základe týchto informácií sme si vedeli urobiť pomerne podrobný rešerš typografie, farebnosti, tvarov, etikiet, fliaš, receptúr atď. Klient prišiel taktiež s jasnou požiadavkou – potreboval navzájom odlíšiť dva svoje produkty – borovičky Juniperus a Koniferum, ktoré sa postupnými redizajnami za posledné roky začali na seba podobať. Tento typ zákaziek robia často na Slovensku reklamné agentúry, preto sme veľmi radi, že sa klient rozhodol osloviť nás, grafické štúdio.

Na projekte sme pracovali približne 1,5 roka, pričom dlho sme mali paralelne rozpracované dva varianty tvaru fľaše, okrúhlu aj hranatú. Konečné rozhodnutie sa urobilo, až keď sme mali v ruke model z 3D tlačiarne. Pri výrobe fľaše sme riešili viacero technických komplikácií – okrem toho, že fľaša je hranatá, má po všetkých stranách reliéfy. Na prednej strane je dekor inšpirovaný borievkami a po bokoch výrazné reliéfne logo. Preto išlo o pomerne náročnú prípravu podkladov pre sklársku formu. Pri výbere farebnosti sme čerpali z archívu, ale etikety nemali snahu napodobniť niektorý zo starších dizajnov.

Prekvapilo nás však, že tento projekt nazvala porota NCD citlivým redizajnom. Ja osobne si to vôbec nemyslím, práve naopak, pri tomto redizajne nezostal kameň na kameni. Nový dizajn sa na ten pôvodný alebo na staršie verzie z deväťdesiatych rokov vôbec nepodobá, celý sme ho robili prakticky nanovo. To, čo odkazuje do histórie, sú skôr detaily, parafrázy. V archívoch sme napríklad našli hranatú fľašu, ale tá mala štvorcovú podstavu bez dekorov. Etikety boli síce modré alebo žlté, mali však iný tvar, boli podlhovasté. Najviac rešpektuje historické podklady nápis Juniperus. Ale od od pojmu citlivý redizajn sme dosť ďaleko.

Vážení čitatelia a priaznivci dizajnu,
na stránke Archív sme pre verejnosť sprístupnili v PDF formáte všetky vydania časopisu Designum po rok 2019.
 Vo webovom archíve časopisu kliknite na obrázok obálky toho čísla, o ktoré máte záujem, otvorte odkaz online Designum a v dolnej časti obrazovky nájdete online Designum (v PDF formáte). 
Pekné čítanie!