Aktuálne číslo časopisu Designum

ZELENÁ LÚKA Martina Mistríka

ZELENÁ LÚKA Martina Mistríka

Gabriela Ondrišáková

Grafický dizajnér Martin Mistrík (1982) pôsobí pod značkou Zelená lúka. Zameriava sa predovšetkým na editorial dizajn a tvorbu vizuálnych identít, pravidelne rieši divadelné a kultúrne zákazky. Je pevnou súčasťou komunity výtvarníkov usadených v ateliéroch Novej Cvernovky. Ako spoluautor a dizajnér sa podieľal na vydaní publikácie Cvernovka a je držiteľom niekoľkých ocenení Národnej ceny za dizajn.

Od roku 2005 funguješ pod značkou ZELENÁ LÚKA. Ide o grafické štúdio? Predpokladám, že názov značí, že tvoje nápady vznikajú úplne od piky.
Nejde ani tak primárne o štúdio, je to skôr len moja značka. Vyplynulo to z potreby mať svoje portfólio online a nefigurovať klasicky pod vlastným menom. Mať akoby širší „dáždnik”, pod ktorý sa dá prichýliť viac ako by sa dalo pod meno – či už osôb alebo profesijných oblastí. ZELENÁ LÚKA odráža môj pohľad a prístup. Snažím sa nerecyklovať nápady, keď dostanem zadanie od klienta, všetko „vyčistím” a začínam od začiatku s novými ideami, sadím semienka, šijem na mieru. Ten názov máva pozitívne ohlasy – na zelenej lúke je pekne a voňavo. Stáva sa mi, že ľudia z úplne iného odvetvia, keď zadávam svoj mailový kontakt, sa sami od seba zaujímajú v akej profesii pôsobím.

Dlhé roky pracuješ v prostredí Novej Cvernovky. Aká bola tvoja cesta do tejto komunity a ako ju po toľkom čase hodnotíš?
Keď som v roku 2007 skončil školu, ako freelancer som pracoval z domu. Oslovili ma moji kamaráti a kolegovia, ktorí sa začali usádzať v starej Cvernovke, či by som si s nimi neprenajal ateliér. Najprv som to pokladal za zbytočné, no postupne mi domáce prostredie začínalo prekážať, nemáš tam veľkú možnosť konzultácie, stávaš sa pohodlným, nehovoriac o postupnej degradácii kreativity. Bol to veľký krok do neznáma, ale v roku 2009 som sa odhodlal. Spoločne s fotografmi Šymonom Klimanom, Radanou Valúchovou a Viktorom Szemzöm sme začali budovať náš Plan C, pričom okolo už vtedy mali ateliéry aj ďalší spolužiaci z VŠVU. Bolo to akoby pokračovanie školy, ale už bez indexov. A odvtedy tu fungujem. Zrazu máš možnosť instantných konzultácií, spolupráce na zaujímavých projektoch, vieme si navzájom pomôcť. Osobný kontakt je veľmi dôležitý, či už s klientom alebo kolegami. Potrebuješ fotografa, ilustrátora, filmára, architekta, iného dizajnéra? Všetko máš pod jednou strechou. Sme tu akoby rodina, zdieľame spoločné problémy, radosti, prácu, myšlienkové nastavenie. Neskôr bolo úplne prirodzené prejsť s nimi aj do Novej Cvernovky. Niekam jednoducho patríš. Je to rozhodne príjemná bublinka.

V roku 2015 ste (tím ľudí z Cvernovky) z vlastnej iniciatívy vydali veľkú publikáciu o Cvernovke, na ktorej si aj ty vo veľkom participoval. Ako prebiehal celý tento projekt a aká v ňom bola tvoja hlavná úloha?
Výnimočne je to môj voľný autorský projekt. Niektorí grafickí dizajnéri robia zárobkovú prácu a popri tom svoje voľné projekty. Mňa táto deľba nebaví, mojou snahou je „vyblázniť sa” v platených projektoch, pokiaľ mi to klienti dovolia. A zatiaľ mám na nich šťastie, nemusím si to potom kompenzovať vo voľnej tvorbe. Predsa len v digitálnom prostredí trávim veľa času, som rád, keď v čase voľna môžem to žiarenie vypnúť. Publikácia o Cvernovke však bolo prirodzené vyústenie pretlaku informácií a materiálov, ktoré sa k nám postupne dostali. Cvernovka pre nás, „ateliérnikov“, nebola ľahostajná. Za túto knižku sme získali Cenu Nadácie Tatra banky 2015 v kategórii Umenie a následne Cenu za komunikačný dizajn v Národnej cene za komunikačný dizajn v roku 2016.

Vážení čitatelia a priaznivci dizajnu,
na stránke Archív sme pre verejnosť sprístupnili v PDF formáte všetky vydania časopisu Designum po rok 2019.
 Vo webovom archíve časopisu kliknite na obrázok obálky toho čísla, o ktoré máte záujem, otvorte odkaz online Designum a v dolnej časti obrazovky nájdete online Designum (v PDF formáte). 
Pekné čítanie!