Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Dezider Tóth
Známy slovenský konceptuálny umelec, ilustrátor a dizajnér Dezider Tóth študoval v rokoch 1962 – 1966 na Strednej škole umeleckého priemyslu u profesora Rudolfa Filu a v rokoch 1966 – 1972 na Vysokej škole výtvarných umení u profesorov Čemického a Matejku. Do roku 1991 pôsobil v slobodnom povolaní a počas celého obdobia normalizácie bol aktívnym účastníkom alternatívnej výtvarnej scény (v roku 1977 sa o neho začala zaujímať ŠTB a znepríjemňovala mu život). Od roku 1991 učí na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Dňa 6. mája 1997 vydal čestné prehlásenie, že sa stáva monogramistom a bude signovať svoje diela monogramom T. D.. Monogramista T. D. sa stal jednou z najvýraznejších postáv slovenského konceptuálneho umenia. V roku 2002 sa stal sa profesorom a v roku 2010 mu bola udelená cena Dominika Tatarku za jeho monografiu. Neoddeliteľnú súčasť jeho voľnej tvorby tvorí práca s písmom. Okrem nej sa venoval úžitkovej grafike, ilustroval a upravil vyše sedemdesiat kníh a omaľovánok pre deti. Navrhol plagáty, ilustroval divadelné bulletiny, pozvánky a inú drobnú grafiku. Svoju prácu vystavoval na desiatkach samostatných a na veľkom množstve kolektívnych výstav. Za typografiu získal aj ocenenia v súťaži najkrajšia kniha roka. Dezider Tóth a.k.a. Monogramista T. D. je jedným z najdôležitejších slovenských typografov prelomu tisícročí. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017. Fotografia: Digitálna Bibiana
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025