Newsletter

Akcie

Model Young Package 2024

online
1. 2. 2024 – 31. 12. 2024

ArtCraft - Kurz tvorby komiksov

Galéria dizajnu Satelit
25. 3. 2024 – 20. 5. 2024

PULSE OSTRAVA 2024

Dolní oblast Vítkovice | DOV
2. 5. 2024 – 3. 5. 2024

Dielo dizajnu

Bolt Chair
Bolt Chair

Bolt Chair

Slovenský dizajnér Jakub Pollág, dlhodobo žijúci a pôsobiaci v Prahe, je zakladateľom dizajnérskeho štúdia zeitgeist.limited. V spolupráci s českým dizajnérom Filipom Kramplom vytvorili stoličku Bolt Chair. Prepájajú v nej základné princípy a vízie svojej tvorby – lokálnosť, nadčasovosť, bezodpadovosť, udržateľnosť a kvalitu výrobkov. Zámerom autorov bolo vytvoriť stoličku, ktorá sa dá jednoducho rozložiť aj zložiť na plocho - tak, aby sa mohla komfortne prevážať aj v osobnom aute. Možnosť jednoduchých opráv jej dáva predpoklad zaradiť sa do skupiny opraviteľných produktov. Je vyrobená z masívneho jaseňového dreva s výraznou štruktúrou, pričom špecifická farebnosť v troch variáciách je dosiahnutá použitím prírodných olejov. Jej línie a krivky boli navrhnuté s ohľadom na technické špecifiká a limity strojov, ktoré boli pri výrobe použité. Signifikantným prvkom tejto stoličky sú priznané naddimenzované konštrukčné prvky skrutka s maticou (bolt), ktorá sa okrem funkčného prvku stáva dôležitým estetickým momentom a zároveň slúži ako vizuálna nápoveda signalizujúca možnosť demontovať ju na štyri samostatné časti. Dynamiku a jedinečnosť jej dodáva kontrast materiálov a farebnosti jednotlivých prvkov. Estetické a funkčné kvality tejto stoličky boli ocenené Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor a takisto German Design Awards 2024 ako Excellent Product Design – Furniture. V závere minulého roka sa stolička stala súčasťou zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Rudolf Altrichter

Rudolf Altricher bol slovenský výtvarník a grafický dizajnér, autodidakt. Narodil sa vo Viedni, ale detstvo prežil v Trenčíne, kde v roku 1938 zmaturoval na obchodnej akadémii. Po skončení štúdia bol zamestnaný ako obchodník u Baťu v Svite a Bratislave, pričom sa vo voľnom čase venoval výtvarnej tvorbe. V roku 1948 spoluzakladal spolok umelcov a priateľov grafiky a v roku 1949 Zväz slovenských výtvarných umelcov spolu s Orestom Dubayom a Ernestom Zmetákom. V roku 1950 nechal svoju obchodnícku kariéru a začal sa živiť ako výtvarník na voľnej nohe, hlavne ako tvorca plagátov (výstavných, filmových, spoločenských aj politických) a voľnej grafiky. Medzi jeho najvýznamnejšie práce patrí séria autorských spoločensko-politických plagátov a identita pre Slovenský poľovnícky zväz. Za svoju tvorbu získal niekoľko ocenení a vystavoval v Bratislave, Grenade, Varšave, Frankfurte, Berlíne a Viedni. Jeho tvorba sa vyznačuje používaním štruktúrovaného tvaru, optických hier, experimentami s písmom a psychedelickými tvarmi. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017. Fotografia: archív Slovenského múzea dizajnu, dar Pavla Altrichtera

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 1/2024

Designum 1/2024

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 3/2023 – obálka časopisu

Designum 3/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 2/2023

Designum 2/2023

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív