Články
Nominácie na Najkrajšie knihy Slovenska 2023 / 4. časť
Nominácie na Najkrajšie knihy Slovenska 2023 / 3. časť
Písma čísla 4/2023
Najnovšie správy
Fórum dizajnu 2024
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SCD za rok 2023
Online fórum pre partnerov Nový európsky Bauhaus
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Všetko najlepšie, Designum!
Fórum dizajnu 2024
Akcie
Model Young Package 2024
ArtCraft - Kurz tvorby komiksov
Národná cena za dizajn 2024 - komunikačný dizajn / prihlasovanie
Najkrajšie knihy Slovenska 2023 / vyhlásenie výsledkov
Dielo dizajnu
Speváčky – predvečerný spev (Jasenov), 1942
Irena Blühová (1904-1991) je známa najmä svojím príspevkom k medzinárodnému hnutiu sociálnej fotografie a štúdiom na najznámejšej modernistickej umeleckej škole Bauhaus v Dessau. Po návrate z Weimarskej republiky do Československa v roku 1933 ju jej túžba zlepšovať svoje fotografické zručnosti a nadobudnúť aj skúsenosti s filmom priviedli na bratislavskú Školu umeleckých remesiel. Tu v roku 1937-1938 študovala v ateliéri českého režiséra, etnografa a folkloristu Karola Plicku (1894-1987), známeho predovšetkým idylickými snímkami slovenských vidieckych regiónov, na ktorých dokumentuje ľudové piesne a zvyky.
Osobnosti dizajnu
Viktor Holešťák-Holubár
Významný slovenský architekt, výtvarník a dizajnér. Patril ku generácii, ktorá bola schopná rovnocenne sa venovať rôznym disciplínam. Zaoberal sa interiérovou architektúrou a výstavníctvom, navrhoval architektonické detaily verejných stavieb, bytové textílie a iné bytové doplnky aj hračky. Venoval sa aj grafickému dizajnu, jeho doménou však bol nábytkový dizajn. Ako výtvarník sa zaradil v interiérovej architektúre a v tvorbe bytových doplnkov k popredným autorom. Spájal moderné výtvarné myslenie s domácou ľudovou tradíciou. Rovnocenne sa venoval aj rozsiahlej výstavníckej činnosti. Okrem pravidelnej účasti na domácich výstavných prehliadkach mal podiel na výstavách československého umenia v zahraničí a na niekoľkých medzinárodných expozíciách (Brusel, Montreal, Mníchov, Budapešť). Študoval na drevárskej škole v Spišskej Novej Vsi. Po jej skončení pokračoval v štúdiu na Vyššej škole umeleckého priemyslu v Brne u arch. J. A. Šálka, ktorú absolvoval v roku 1948. Krátko na to nastúpil ako výtvarník do mladého bratislavského Ústredia ľudovej a umeleckej výroby (ÚĽUV), kde pôsobil až do roku 1956. Od roku 1960 sa venoval navrhovaniu montážneho nábytku, ako novej forme sektorového nábytku. Jeho kreatívne návrhy realizovali v závodoch Nový domov v Spišskej Novej Vsi. Katarína Hubová