Články

RUKA V RUKE – S DIZAJNOM

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo
Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
ECB hľadá dizajn budúcich eurobankoviek – prihlásiť sa môžu aj dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Jozef Gašparík
Raná tvorba Jozefa Gašparíka (nar. 1957) sa rodila počas štúdií na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení (1976 – 1982) v ateliéri profesora Dušana Kuzmu. Začiatkom osemdesiatych rokov sa tu z Kuzmových študentov a ich spolužiakov z ateliéru Vojtecha Vilhana sformovala skupina, ktorá mala zásadný význam pre vytvorenie alternatívy k dovtedy nespochybniteľnej modernistickej doktríne tvorby na Slovensku. Zatiaľ čo cesty ostatných členov zoskupenia sa uberali rôznymi smermi, Jozef Gašparík kontinuálne rozvíjal tú polohu tvorby, ktorou sa predstavil pri spoločných vystúpeniach. V súlade s prúdom postmoderny spochybňoval modernistické postuláty (orientáciu na sériovú mechanizovanú výrobu, funkcionalizmus, prísnu jednoduchosť, „pravdivé“ priznávanie materiálov, technológií a konštrukcie), no kontrastnými deštruktívnymi zásahmi modifikoval populárne „memphisovské“ uhladené dekoratívne formy. Jeho koncepciu môžeme azda nazvať postmemphisovským punkom.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
