Články
Nominácie na Najkrajšie knihy Slovenska 2023 / 4. časť
Nominácie na Najkrajšie knihy Slovenska 2023 / 3. časť
Najnovšie správy
Hľadáme nové dizajny! NCD24
Fórum dizajnu 2024
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SCD za rok 2023
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Všetko najlepšie, Designum!
Fórum dizajnu 2024
Akcie
Model Young Package 2024
ArtCraft - Kurz tvorby komiksov
Národná cena za dizajn 2024 - komunikačný dizajn / prihlasovanie
PULSE OSTRAVA 2024
Dielo dizajnu
Bolt Chair
Slovenský dizajnér Jakub Pollág, dlhodobo žijúci a pôsobiaci v Prahe, je zakladateľom dizajnérskeho štúdia zeitgeist.limited. V spolupráci s českým dizajnérom Filipom Kramplom vytvorili stoličku Bolt Chair. Prepájajú v nej základné princípy a vízie svojej tvorby – lokálnosť, nadčasovosť, bezodpadovosť, udržateľnosť a kvalitu výrobkov. Zámerom autorov bolo vytvoriť stoličku, ktorá sa dá jednoducho rozložiť aj zložiť na plocho - tak, aby sa mohla komfortne prevážať aj v osobnom aute. Možnosť jednoduchých opráv jej dáva predpoklad zaradiť sa do skupiny opraviteľných produktov. Je vyrobená z masívneho jaseňového dreva s výraznou štruktúrou, pričom špecifická farebnosť v troch variáciách je dosiahnutá použitím prírodných olejov. Jej línie a krivky boli navrhnuté s ohľadom na technické špecifiká a limity strojov, ktoré boli pri výrobe použité. Signifikantným prvkom tejto stoličky sú priznané naddimenzované konštrukčné prvky skrutka s maticou (bolt), ktorá sa okrem funkčného prvku stáva dôležitým estetickým momentom a zároveň slúži ako vizuálna nápoveda signalizujúca možnosť demontovať ju na štyri samostatné časti. Dynamiku a jedinečnosť jej dodáva kontrast materiálov a farebnosti jednotlivých prvkov. Estetické a funkčné kvality tejto stoličky boli ocenené Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor a takisto German Design Awards 2024 ako Excellent Product Design – Furniture. V závere minulého roka sa stolička stala súčasťou zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu.
Osobnosti dizajnu
Tomáš Písecký
Výtvarník a dizajnér Tomáš Písecký si prešiel viacerými výtvarnými disciplínami. V šesťdesiatych rokoch začínal ako fotograf, neskôr však prešiel k úžitkovej grafike. Venoval sa reklamnej grafike, knižnej ilustrácii a tvorbe kultúrnych plagátov z oblasti hudby, divadla, filmu i výtvarného umenia. Priekopnícke boli najmä jeho prvé plnofarebné plagáty a plagáty tlačené technikou serigrafie (napríklad plagáty Slovkoncertu, Bratislavskej Lýry, Bratislavských hudobných slávností, Collegium Musicum, plagáty na výstavu Andy Warhol, filmové plagáty Vtáčikovia, siroty a blázni alebo Valmont). Venoval sa aj výstavníckym projektom pre múzeá a galérie po celom Slovensku aj pre veľtrhy doma i v zahraničí. Od roku 1967 vystavoval samostatne i na skupinových výstavách. Tomáš Písecký patril k novej generácii grafických dizajnérov na Slovensku v poslednej tretine dvadsiateho storočia. Citlivo vnímal kresbu, líniu, tvar, štylizáciu aj skladbu. Rád sa hral s kompozíciami a koloristickými harmóniami a kontrastami a s podobou, výrazom a významom grafického symbolu. Kultivovane pracoval s fotografiou, obrazom aj architektúrou písem a slov. PhDr. Bohumír Bachratý, CSc.