Články

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo

Písma čísla 1/2025
Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Peter Ďurík
Typograf a grafický dizajnér Peter Ďurík študoval v rokoch 1963 –1967 na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave na odbore úžitková grafika. V roku 1966 bol (spolu s Ľubomírom Longauerom a ďalšími spolužiakmi) spoluzakladateľom Skupiny 29. Po skončení štúdia v roku 1967 nastúpil do vydavateľstva Osveta v Martine do pozície technického, a od roku 1988 aj výtvarného redaktora. Pracoval tam 40 rokov. Za ten čas navrhol okolo 570 knižných obálok, väzieb, polepov vrátane grafických úprav kníh, bibliofílií, katalógov, kalendárov a príležitostných tlačí – merkantilu, a stovky edičných obálok učebníc pre Stredné zdravotnícke školy, Lekárske fakulty a Hálkovu zbierku. Vytvoril asi 65 autorských plagátov a plagátov rôznych kultúrnych podujatí, a viac ako 40 logotypov, značiek a menoviek. Mal šesť samostatných výstav typografie a vystavoval na 56 kolektívnych výstavách.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
