Články

RUKA V RUKE – S DIZAJNOM

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Josef Vlček
Jozef Vlček bol významný český grafik pôsobiaci na území Slovenska. Pochádzal z Červeného Kostelca a študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe. V dvadsiatych a tridsiatych rokoch pracoval ako litograf a hĺbkotlačový retušér v grafických závodoch Jozefa Doležala v Červenom Kostelci a potom v obchodnej tlačiarni Melantrich v Prahe. Vytvoril tam celý rad reklamných plagátov na vynikajúcej technickej úrovni pre mnohé významné firmy. Vďaka tomu si ho všimli aj v bratislavskej tlačiarni Slovenská Grafia a ponúkli mu tam pracovné miesto. Vlček túto ponuku prijal a v roku 1937 sa presťahoval do Bratislavy. V Slovenskej Grafii zastával obdobnú pozíciu retušéra a dohliadal na kvalitu finálnych výtlačkov. Stal sa majstrom techniky americkej retuše, ktorou vytváral najmä reklamné prospekty a poštové známky. Začiatkom roka 1942 sa presťahoval do Turčianskeho svätého Martina, kde pracoval v tlačiarni Neografia ako vedúci umeleckého ateliéru. Sám sa naďalej podieľal na tvorbe reklám a poštových známok z ich technickej stránky. Popri tom sa Jozef Vlček venoval aj ilustrácii, knižnej grafike a voľnej tvorbe. V Neografii, kde viedol aj mladých učňov, pracoval až do odchodu do dôchodku. Zdroj: Ľubomír Longauer: Modernosť tradície (úžitková grafika na Slovensku po roku 1918), Slovart, Bratislava 2012.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
