Designum 2/2019

Motion dizajn, videnie a pokrok

Lucia Dubačová

Štvrtý ročník festivalu Mouvo, ktorý sa venuje oblasti motion dizajnu, sa konal 22. – 23. februára 2019 v Prahe. Ambíciou festivalu je posilniť profesionálne prostredie motion dizajnu. Do bohatého programu prednášok a workshopov prispeli osobnosti ako Ash Thorp – ilustrátor, grafický dizajnér a kreatívny režisér celovečerných filmov Ghost in the Shell, X-Men a Total Recall, a Nidie Dias – dizajnérka pracujúca s veľkými klientmi, ako sú Microsoft, Adidas a Nike. Vďaka prednáške umelca Mema Aktena festival siahol aj za hranice motion dizajnu. Konferenciu otvorili Ilenia Notarangelo & Luca Gonnelli z talianskeho dizajnového štúdia Illo, ktoré sa okrem motion dizajnu venuje aj ilustrácii a scénografii s minimalistickou, no farebnou estetikou.
Na festivale sa predstavil aj animačný Youtube fenomén Kurzgesagt, ktorého edukatívne videá zožali za posledný rok virálny úspech. Federica Fragapane, ktorej vizualizácie dát nájdete aj na Wired UK, hovorila o zrozumiteľnosti a estetike dátových vizualizácií. Svoje vizualizácie nepoužíva len v tlačených médiách, ale aj v interaktívnych  projektoch ako The Stories Behind The Line. Je to interaktívny online príbeh a vizuálny naratív o ceste šiestich žiadateľov o azyl cestujúcich zo svojich domovov do Talianska. Projekt predostiera príbehy týchto ľudí cez dáta, ktoré formovali ich osobnú cestovnú linku.
Festival Mouvo je dôležitým prispievateľom k profesionalizácií lokálnej komunity dizajnérov a umelcov. Inšpirácie tu mohli nájsť nielen motion dizajnéri, ale aj ktokoľvek, kto pracuje s vizuálnym storytellingom. Napokon potvrdila to aj tohtoročná bohatá účasť záujemcov o motion dizajn.

Ako vznikol festival Mouvo?
Vlaďka Cimbálníková: V roku 2009 sme v Prahe s Lukášom a Marekom založili motion design štúdio Oficina. Vtedy to bolo jedno z mála štúdií v Českej republike. Po inšpiráciu sme cestovali do zahraničia, pretože v Čechách sa o odbore veľa nevedelo a ani nehovorilo. Dodnes je náročné niektorým klientom vysvetliť, čo je motion dizajn a prečo je dôležité o ňom uvažovať už od začiatku kreatívneho procesu ako o disciplíne, ktorá je pri tvorbe značky nevyhnutná.
V rámci našich možností existovala len jedna cesta, ako dostať odbor, ktorému sa venujeme, na rovnakú úroveň záujmu ako je napríklad grafický dizajn, ilustrácia či digitálne technológie. Taktiež, nadnesene povedané, Mouvo je prvým klientom Oficiny, ktorý jej necháva voľnú ruku pri kreatívnej tvorbe identity.
Podľa čoho vyberáte hostí?
Každý rok si stanovíme tému, podľa ktorej vyberáme hostí, ktorí nám do nej zapadajú. Niektorí do témy zapadajú len okrajovo, dôležité meradlo je kvalita práce a podstatné je tiež, aby hosť vedel vystupovať.
Celý tohtoročný program bol pomerne prakticky zameraný. Čo vás motivovalo pozvať Mema Aktena, ktorý je viac umelcom než dizajnérom, má skôr filozofický pohľad na kreatívnu prax?
Memo je jeden z tých hostí, ktorých sme chceli pozvať už od začiatku. Na Mouvu chceme mať podobné prednášky aj do budúcnosti. Je ťažké takýchto hostí nájsť, ale sme presvedčení, že je dôležité sa o to pokúsiť a prinášať tieto filozofické úvahy do našej motion-dizajnovej komunity a ďalej z nich čerpať.