Designum 2/2020

Presne pred rokom sa v pražskom Umeleckopriemyselnom múzeu (UPM) konala výstava Odvaha a risk. Století designu v UPM kurátorky Ivy Knobloch, ktorá so spoluautormi Jiřím Fronekom, Milanom Hlavešom, Evou Uchalovou, Radimom Vondráčkom, Filipom Wittlichom pripravila katalóg, poňatý ako odbornú publikáciu.
Jej ťažisko predstavoval výber dvanástich výstav, ktoré sa konali v UPM v rokoch 1918 – 1990. Projekt významne obohatil doterajšie vedomosti o zvolenej problematike a stal sa aj podstatným príspevkom k aktuálnemu záujmu o dejiny výstav, ktorý sa rýchlo rozširuje v múzejnej a galerijnej praxi, ale aj k metodológii dejín umenia prostredníctvom tzv. exhibition histories.
Niet pochýb, že formát výstavy sa v modernej dobe stal základným komunikačným médiom, prostredníctvom ktorého dnes poznávame umenie. Dôležitosť tohto faktu si posledných tridsať rokov uvedomujú aj kurátori a kurátorky či historici a historičky umenia.
Jednu z prvých prác na túto tému predstavuje kniha Mary Anne Staniszewski The Power of Display. A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art. Prvýkrát sa zamerala na dejiny inštitúcie (konkrétne newyorskej MoMa) cez jednotlivé výstavy, ktoré sa v nej uskutočnili. Svoju metódu založila aj na starostlivom prieskume zachovaných, ale doteraz málo reflektovaných fotografií, a uprela tak pohľad aj na formálne aspekty tvorby výstav. V konečnom dôsledku rehabilitovala výstavu ako médium. V nedávnom období bola v tomto smere podstatná masívna vlna „re-“, ktorá približne pred desiatimi rokmi zasiahla oblasť súčasného umenia. Kulminovala v roku 2013 výstavou When Attitudes Become Form: Bern 1969 / Venice 2013, ktorá sa konala v jednom z historických palácov pri benátskom Canale Grande išlo v nej o spektakulárnu rekonštrukciu jednej z ustanovujúcich kurátorských výstav Haralda Szeemanna vytvorenej v roku 1969. Stala sa inšpiračným zdrojom pre viacero celosvetových projektov, ktoré sa snažili oživiť historické výstavy ich fyzickou pripomienkou. V českom prostredí túto stratégiu práve v roku 2013 použila Hana Rousová na výstave Život Galérie hlavného mesta Prahy 50, sústredila sa v nej na dejiny tejto inštitúcie od roku 1963 prostredníctvom 25 uplynulých expozícií. Počet autorov a autoriek, ktorí cez prizmu média výstavy nazerajú na umenia 19., 20. a 21. storočia, sa naďalej rozširuje. Táto umeleckohistorická metóda sa v Česku prekvapivo doteraz najviac rozšírila v oblasti skúmania dizajnu, hoci dizajn ako druh kultúrnej a priemyselnej produkcie nie je z hľadiska šírenia povedomia o svojej existencii priamo závislý od média výstavy tak ako voľné umenie. Aj tak by sme tu počet výstupov stále napočítali iba na prstoch jednej ruky: ide o text Selektívne dejiny vystavovania dizajnu a Olgoj Chorchoj Lady Hubatovej-Vackovej a Jana Wollnera, ktorý prvýkrát zameral pozornosť na líniu výstav dizajnu v druhej polovici 20. storočia (zahŕňa aj niekoľko výstav z UPM), ale z povahy katalógového textu ich nemohol preskúmať do hĺbky. Martina Pachmanová spolu so svojimi študentmi z pražskej UMPRUM pripravila zborník o múzejných expozíciách, príspevky v ňom skúmajú vystavovanie dizajnu spolu s prezentáciou umenia a architektúry. Z časového hľadiska je projekt Ivy Knobloch zatiaľ posledný v tomto rade. Témou sa prvýkrát zaoberá v podrobných interpretačných textoch, založených na bohatej heuristike. Odvaha a risk v sebe zahŕňa oba vyššie uvedené aspekty, teda písanie dejín inštitúcie cez dejiny jej výstav, ako aj čiastočne rekonštrukčný model, ktorý sa snaží minulé výstavy sprítomniť. Pri samotnej expozícii sa s rekonštrukčnými stratégiami zaobchádzalo homeopaticky, a bolo to určite pre dobro veci, pretože po spomínanej benátskej „lekcii“ sa snahy o rekonštrukciu zdajú byť príliš doslovné. Avšak práve vďaka nej sa odvtedy kurátori snažia na formálnu podobu výstav nezabúdať.
Predošlý článok Nasledujúci článok
Články
- Designum 2/2020
- V 21. storočí nemáme na Slovensku digitálnu verziu školského písma - Mária Rojko
- Fascinuje ma, keď kolidujú dva diametrálne odlišné svety - Lenore Jurkyová
- Nový softvér H.U.R.B.A.N. selector rozširuje možnosti tvorby dizajnu - Lucia Dubačová
- Od exkluzivity po devalváciu – materiál ako dôležitá súčasť tvorby dizajnu - Maroš Schmidt
- Chcem, aby sa látkam vrátila ich hodnota - Zuzana Zmateková, spolupráca Róbert Repka
- Výstava o výstavách. Dizajn v pražskom Umeleckopriemyselnom múzeu v rokoch 1918 – 1990 - Terezie Nekvindová
- Rozum verzus cit. Zlínsky priemyselný dizajn 1918 – 1958 - Vít Jakubíček
- HUMAN-CENTERED DESIGN - stále aktuálny rámec v dizajne - Elena Farkašová
Najnovšie správy
- Faktúry SCD 2021 - 1 až 5
- Objednávky SCD 2021 - 1 až 5
- Slovenské centrum dizajnu má nové vedenie a čaká ho výnimočný rok
- Architektonická Rada Európy (ACE) hľadá svoju novú vizuálnu identitu
- Národná cena za komunikačný dizajn 2020. Veľké zmeny a rekordný počet prihlásených prác.
- Spoločensky prospešný dizajn Nikolety Čeligovej
Kalendár dizajnu
![]() |
SCD & MAK Podcast: Finisáž výstavy Human by Design | DNES |
![]() |
Human by Design Online Finissage & Guided Tour | DNES |
Domov > Časopis > Aktuálne číslo DESIGNUM > Archív > 2020 > 02