Články

RUKA V RUKE – S DIZAJNOM

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Jaromír Funke
V čase, keď Jaromír Funke prišiel na školu, bol už známy ako radikálny obhajca modernej fotografie, čo ho kvalifikovalo na post učiteľa ŠUR – napriek tomu, že sám fotografické vzdelanie nemal. Základom Funkeho učebného programu sa stali jeho vlastné fotografické experimenty a teoretické úvahy z 20. rokov, ktoré spojil s požiadavkou praktickej výučby budúcich profesionálnych fotografov. Počas svojho pôsobenia v Bratislave vytvoril niekoľko pozoruhodných sérií, z ktorých viaceré vznikli na objednávku. Pre kontext ŠUR sú tieto práce dôležité, lebo zodpovedajú vyučovacím predmetom, ako napríklad fotografia architektúry, portrét či reportáž. Keďže žiackych prác sa zo spomínaných cvičení zachovalo iba veľmi málo, prispievajú práve Funkeho snímky k vytvoreniu celistvejšieho obrazu o tvorbe fotografického oddelenia. Fotografia: Wikipedia
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
