Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
ECB hľadá dizajn budúcich eurobankoviek – prihlásiť sa môžu aj dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Rona, a. s.
Zakladateľom továrne v Lednických Rovniach bol Jozef Schreiber z viedenskej obchodníckej rodiny. Po menej úspešnom začiatku s výrobou tabuľového skla sa rozbehla v roku 1893 výroba dutého fúkaného skla a lisovaného skla. Sklo zdobené najmä gravírovaním, rytím, gilošovaním a pantografom si od roku 1986 (čo bolo európske prvenstvo) objednávali popredné európske hotely, ale aj zákazníci z USA. Na začiatku 20. storočia určovali podobu produkcie viedenskí návrhári. V 20. a 30. rokoch sa prejavil vplyv Jana Bártu, ktorý navrhoval dekory a dizajn, ale venoval veľkú pozornosť aj histórii sklárstva na Slovensku a svoje poznatky spísal v doteraz nevydanom rukopise.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
