Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu
Tvár, filmový plagát, Ľubomír Longauer, 1989
Plagát k filmu Tvár (Ingmar Bergman) pre slovenské publikum navrhol v roku 1989 Ľubomír Longauer (1948), významný slovenský grafický dizajnér, grafik, výskumník, kurátor, pedagóg a profesor, autor mnohých publikácií o grafickom dizajne. Filmový plagát spracoval svojimi typickými výrazovými prostriedkami – silným výrazným motívom výrezu tváre, žiarivou kontrastnou farebnosťou a kombináciou prekvapivých motívov.
Osobnosti dizajnu

Štěpán Pala
Štěpán Pala - sklársky dizajnér. Pala po absolvovaní štúdia u Václava Ciglera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1974) začal pracovať ako umelec v slobodnom povolaní. Tvorí predovšetkým sklené sochy a plastiky, v ktorých sa odráža jeho záujem o matematiku, geometriu, abstrakciu, priestor a dôraz kladie na optické vlastnosti skloviny. Rozmerové i farebné variácie jednotlivých diel rozvíja v tematických cykloch zväčša naviazaných práve na matematické rovnice a vzorce. Okrem toho sa ešte v období po polovici 70. rokov 20. storočia venoval aj tvorbe návrhov interiérových svietidiel a osvetľovacích sústav do hotelov či iných verejných priestorov. V tomto období vzniklo aj niekoľko Palových nápojových súborov, okrem iných napríklad Šachové poháre (1975), ktorých zhrubnuté dno je brúsené tak, aby jeho podoba slúžila ako indikátor smerovania pohybu danej figúrky. Dno pohára teda spĺňa nielen estetickú funkciu, ale funguje aj ako nápoveda, ktorými smermi sa môže pohár hýbať. Zároveň slúži aj ako prvok, ktorý pohár-figúrku odlišuje od ostatných zo súboru. Hravý element vkladá do rúk konzumentov a hráčov, ktorí sa sami rozhodnú, ako tekutinou pohár naplnia. Viac o tvorbe Štěpána Palu, o jeho začiatkoch, štúdiu aj o spomínaných realizáciách svietidiel či nápojových súborov si už čoskoro budete môcť prečítať v čísle časopisu Designum 4/2024.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
