Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
ECB hľadá dizajn budúcich eurobankoviek – prihlásiť sa môžu aj dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Tibor Uhrín
Tibor Uhrín študoval na STU v Bratislave odbor priemyselný dizajn (1984 – 89). V roku 1993 navrhol detskú stavebnicu Gringo, za ktorú získal hlavnú cenu v súťaži Slovenského centra dizajnu – Dobrý dizajn a ktorá sa vyrába dodnes. Venuje sa tvorbe interiérových doplnkov a objektov pre stolovanie. Zväčša pracuje s drevom, ale používa aj kov a recyklovaný materiál. Využíva tradičné technológie, napr. frézovanie a študuje rôzne spôsoby spracovania materiálov (Nádoby Cadlaby, 2020, Misy Závrty, 2018). Píše úvahy o remesle a dizajne, ktoré vyšli v jeho publikácii Drevo dizajn a tradícia. Učil na Odbore tvorby hračiek na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici (1989 - 2002). Od roku 2016 je profesorom a vedúcim Katedry dizajnu Fakulty umení TU v Košiciach (od r. 2004), kde vedie aj Ateliér inovácií.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
