Články
Nominácie na Najkrajšie knihy Slovenska 2023 / 4. časť
Nominácie na Najkrajšie knihy Slovenska 2023 / 3. časť
Písma čísla 4/2023
Najnovšie správy
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SCD za rok 2023
Online fórum pre partnerov Nový európsky Bauhaus
Nefunkčný systém pre vypĺňanie štatistických výkazov
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Všetko najlepšie, Designum!
Pavol Thurzo - dizajnér Tesly
Akcie
Model Young Package 2024
ArtCraft - Kurz tvorby komiksov
Národná cena za dizajn 2024 - komunikačný dizajn / prihlasovanie
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia za rok 2023
Dielo dizajnu
Speváčky – predvečerný spev (Jasenov), 1942
Irena Blühová (1904-1991) je známa najmä svojím príspevkom k medzinárodnému hnutiu sociálnej fotografie a štúdiom na najznámejšej modernistickej umeleckej škole Bauhaus v Dessau. Po návrate z Weimarskej republiky do Československa v roku 1933 ju jej túžba zlepšovať svoje fotografické zručnosti a nadobudnúť aj skúsenosti s filmom priviedli na bratislavskú Školu umeleckých remesiel. Tu v roku 1937-1938 študovala v ateliéri českého režiséra, etnografa a folkloristu Karola Plicku (1894-1987), známeho predovšetkým idylickými snímkami slovenských vidieckych regiónov, na ktorých dokumentuje ľudové piesne a zvyky.
Osobnosti dizajnu
Rudolf Altrichter
Rudolf Altricher bol slovenský výtvarník a grafický dizajnér, autodidakt. Narodil sa vo Viedni, ale detstvo prežil v Trenčíne, kde v roku 1938 zmaturoval na obchodnej akadémii. Po skončení štúdia bol zamestnaný ako obchodník u Baťu v Svite a Bratislave, pričom sa vo voľnom čase venoval výtvarnej tvorbe. V roku 1948 spoluzakladal spolok umelcov a priateľov grafiky a v roku 1949 Zväz slovenských výtvarných umelcov spolu s Orestom Dubayom a Ernestom Zmetákom. V roku 1950 nechal svoju obchodnícku kariéru a začal sa živiť ako výtvarník na voľnej nohe, hlavne ako tvorca plagátov (výstavných, filmových, spoločenských aj politických) a voľnej grafiky. Medzi jeho najvýznamnejšie práce patrí séria autorských spoločensko-politických plagátov a identita pre Slovenský poľovnícky zväz. Za svoju tvorbu získal niekoľko ocenení a vystavoval v Bratislave, Grenade, Varšave, Frankfurte, Berlíne a Viedni. Jeho tvorba sa vyznačuje používaním štruktúrovaného tvaru, optických hier, experimentami s písmom a psychedelickými tvarmi. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017. Fotografia: archív Slovenského múzea dizajnu, dar Pavla Altrichtera