Najnovšie správy
Hľadáme nové dizajny! NCD24
Fórum dizajnu 2024
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SCD za rok 2023
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Všetko najlepšie, Designum!
Fórum dizajnu 2024
Akcie
Model Young Package 2024
ArtCraft - Kurz tvorby komiksov
Národná cena za dizajn 2024 - komunikačný dizajn / prihlasovanie
PULSE OSTRAVA 2024
Dielo dizajnu
Bolt Chair
Slovenský dizajnér Jakub Pollág, dlhodobo žijúci a pôsobiaci v Prahe, je zakladateľom dizajnérskeho štúdia zeitgeist.limited. V spolupráci s českým dizajnérom Filipom Kramplom vytvorili stoličku Bolt Chair. Prepájajú v nej základné princípy a vízie svojej tvorby – lokálnosť, nadčasovosť, bezodpadovosť, udržateľnosť a kvalitu výrobkov. Zámerom autorov bolo vytvoriť stoličku, ktorá sa dá jednoducho rozložiť aj zložiť na plocho - tak, aby sa mohla komfortne prevážať aj v osobnom aute. Možnosť jednoduchých opráv jej dáva predpoklad zaradiť sa do skupiny opraviteľných produktov. Je vyrobená z masívneho jaseňového dreva s výraznou štruktúrou, pričom špecifická farebnosť v troch variáciách je dosiahnutá použitím prírodných olejov. Jej línie a krivky boli navrhnuté s ohľadom na technické špecifiká a limity strojov, ktoré boli pri výrobe použité. Signifikantným prvkom tejto stoličky sú priznané naddimenzované konštrukčné prvky skrutka s maticou (bolt), ktorá sa okrem funkčného prvku stáva dôležitým estetickým momentom a zároveň slúži ako vizuálna nápoveda signalizujúca možnosť demontovať ju na štyri samostatné časti. Dynamiku a jedinečnosť jej dodáva kontrast materiálov a farebnosti jednotlivých prvkov. Estetické a funkčné kvality tejto stoličky boli ocenené Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor a takisto German Design Awards 2024 ako Excellent Product Design – Furniture. V závere minulého roka sa stolička stala súčasťou zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu.
Osobnosti dizajnu
Viktor Holešťák-Holubár
Významný slovenský architekt, výtvarník a dizajnér. Patril ku generácii, ktorá bola schopná rovnocenne sa venovať rôznym disciplínam. Zaoberal sa interiérovou architektúrou a výstavníctvom, navrhoval architektonické detaily verejných stavieb, bytové textílie a iné bytové doplnky aj hračky. Venoval sa aj grafickému dizajnu, jeho doménou však bol nábytkový dizajn. Ako výtvarník sa zaradil v interiérovej architektúre a v tvorbe bytových doplnkov k popredným autorom. Spájal moderné výtvarné myslenie s domácou ľudovou tradíciou. Rovnocenne sa venoval aj rozsiahlej výstavníckej činnosti. Okrem pravidelnej účasti na domácich výstavných prehliadkach mal podiel na výstavách československého umenia v zahraničí a na niekoľkých medzinárodných expozíciách (Brusel, Montreal, Mníchov, Budapešť). Študoval na drevárskej škole v Spišskej Novej Vsi. Po jej skončení pokračoval v štúdiu na Vyššej škole umeleckého priemyslu v Brne u arch. J. A. Šálka, ktorú absolvoval v roku 1948. Krátko na to nastúpil ako výtvarník do mladého bratislavského Ústredia ľudovej a umeleckej výroby (ÚĽUV), kde pôsobil až do roku 1956. Od roku 1960 sa venoval navrhovaniu montážneho nábytku, ako novej forme sektorového nábytku. Jeho kreatívne návrhy realizovali v závodoch Nový domov v Spišskej Novej Vsi. Katarína Hubová