Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
ECB hľadá dizajn budúcich eurobankoviek – prihlásiť sa môžu aj dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Tomáš Písecký
Výtvarník a dizajnér Tomáš Písecký si prešiel viacerými výtvarnými disciplínami. V šesťdesiatych rokoch začínal ako fotograf, neskôr však prešiel k úžitkovej grafike. Venoval sa reklamnej grafike, knižnej ilustrácii a tvorbe kultúrnych plagátov z oblasti hudby, divadla, filmu i výtvarného umenia. Priekopnícke boli najmä jeho prvé plnofarebné plagáty a plagáty tlačené technikou serigrafie (napríklad plagáty Slovkoncertu, Bratislavskej Lýry, Bratislavských hudobných slávností, Collegium Musicum, plagáty na výstavu Andy Warhol, filmové plagáty Vtáčikovia, siroty a blázni alebo Valmont). Venoval sa aj výstavníckym projektom pre múzeá a galérie po celom Slovensku aj pre veľtrhy doma i v zahraničí. Od roku 1967 vystavoval samostatne i na skupinových výstavách. Tomáš Písecký patril k novej generácii grafických dizajnérov na Slovensku v poslednej tretine dvadsiateho storočia. Citlivo vnímal kresbu, líniu, tvar, štylizáciu aj skladbu. Rád sa hral s kompozíciami a koloristickými harmóniami a kontrastami a s podobou, výrazom a významom grafického symbolu. Kultivovane pracoval s fotografiou, obrazom aj architektúrou písem a slov. PhDr. Bohumír Bachratý, CSc.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
