Články

RUKA V RUKE – S DIZAJNOM

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

František Jirák
V roku 1948 sa František Jirák ako 35-ročný natrvalo presťahoval na Slovensko, aby tu pôsobil ako expert na vývoj nových nábytkových typov pre reformujúci sa drevársky priemysel. Tomuto kroku predchádzalo štúdium na Mistrovské škole stolařské a následne na Špeciálnej škole pre vnútornú architektúru v Prahe. Dôležitá bola jeho jedenásť a pol ročná prax v Spojených uměleckoprůmyslových závodoch v Brne, kde pracoval pod vedením Jindřicha Halabalu. Krátko po svojom príchode na Slovensko získal post vedúceho vývojového oddelenia spadajúceho pod Oblastné riaditeľstvo drevárskych závodov na Slovensku, z ktorého sa napokon vyvinul samostatný projektový Vývojový závod nábytkárskeho priemyslu.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
