Sensorium má za sebou zlomový ročník, návštevníci prišli aj z Austrálie či z USA

 

Sensorium má za sebou zlomový ročník, návštevníci prišli aj z Austrálie či z USA

Revolučné umelecké diela využívajúce nové technológie, inšpiratívne prednášky od svetových kapacít, strhujúce veľkoplošné inštalácie a diskusie vo verejnom priestore, no predovšetkým možnosť stretnúť sa zoči voči s medzinárodne uznávanými umelcami a dizajnérmi – to všetko a omnoho viac ponúkol Festival Sensorium 2019. Štvrtý ročník bol zlomový: do Bratislavy prišlo kvôli Sensoriu rekordných 350 ľudí z krajín ako Austrália, Veľká Británia, USA, Holandsko, Bulharsko, Nemecko, Francúzsko ai.

Sensorium to je predovšetkým konferencia v Pistoriho paláci, performancie v A4 a vo Fuge, či workshopy a inštalácie po celom meste. Tento rok tiež priniesol dve novinky: festival expandoval do verejného priestoru prostredníctvom interaktívnych inštalácií (napr. Hodžovo námestie) a v podobe programu na námestí SNP – Sensorium City Stage.


Sensorium cez hlavnú tému “Rozšírená myseľ” vyvrátil pasívnu predstavu o tom, že technológia „sa nám deje“. Rozšírenie ľudského intelektu prostredníctvom technológie neprestáva inšpirovať výskumníkov, dizajnérov, futurológov či sci-fi filmárov na celom svete. Sensorium 2019 si zvolilo tému „Rozšírená myseľ“ za optiku, ktorou preskúmalo ako umelci, dizajnéri a technológovia narábajú s pojmom rozšírenia ako tvorivého princípu.


Inštalácie Sensoria priniesli Bratislavu na mapu svetových metropol

Oceňované veľkoplošné multimediálne inštalácie sú v Bratislave skôr výnimkou. Sensorium tento rok pripísalo Bratislavu na mapu metropol (napr. Tokio, Montreal, Paríž), v ktorých je táto forma umenia bežnou súčasťou kultúrnej ponuky. Dve oceňované media art štúdiá – Cod.Act a Kimchi and Chips, ktorých veľkoplošné inštalácie boli oceňované aj na prestížnych festivaloch ako Ars Electronica sa v rámci Sensoria predstavili v slovenskej premiére. πTon – 10 metrové teleso reagujúce v reálnom čase na ľudský hlas rozkmitalo úvahy nad čoraz užšími hranicami medzi človekom, strojom a umelou inteligenciou.

Interaktívna inštalácia The Inflovable Machine na Hodžovom námestí, ktorá vznikla špeciálne na objednávku festivalov Sensorium a Silbersalz umožnila návštevníkom kolektívne prežiť každú fázu lásky. Prestížna švajčiarska univerzita écal priniesla na festival hravé inštalácie ale aj konceptuálne dizajny pre každodenný život.


Sensorium: konferencia pre rozšírenú myseľ


Je ťažké vypychnúť jedno meno z množstva zaujímavých hostí. Každá z prednášok priniesla nové perspektívy na kreatívnu prax a obrovskú inšpiráciu. Vzhľadom na medzinárodný dosah bola ale jednoznačným highlightom konferencie prednáška Elliota Woodsa - spoluzakladateľa Soulského štúdia Kimchi and Chips. Kimchi and Chips sú vizuálno-priestorovým fenoménom posledných rokov. Ich inštalácie nemajú na svete konkurenciu a vo svojej komplexnosti vyjadrujú nádherné jednoduché myšlienky – často v prepojení s naturálnymi javmi. Ich fascinujúce veľkoplošné inštalácie napríklad vykresľujú hmatateľné obrazy slnka zo slnečného svetla, pary a 600 kalibrovaných projektorových lúčov.


Program konferencie tiež priniesol náhľad do sveta dizajnu, architektúry, umelej inteligencie, virtuálnej reality, dátových vizualizáciách a umenia. Christopher Csíkszentmihályi (PT/USA) – umelec, technológ a dizajnér zaoberajúci sa interakciou medzi človekom a strojom, predstavil veľmi dôležité témy, ktorých cieľom je posilnenie znevýhodnených komunít prostredníctvom najnovších technológií vychádzajúc zo širokého sociálno-politického kontextu.


Obľúbeným kreatívnym materiálom londýnskej dizajnérky Stefanie Posavec (UK) sú dáta. Stefanie, vystavujúca vo svetových galériách vrátane MoMA (New York) či Centre Pompidou (Paríž) predstavila svoj oceňovaný projekt Dear Data.

Filozofka, odborníčka na futurológiu a AI. Aleksandra Przegalińska (PL) uviedla návštevníkov do sveta takzvaných “wearable” technológií, George Profenza (UK) cez svoje široké portfólio porozprával o tom ako sa umenie, dizajn a technológie prelínajú a vytvárajú unikátne diela. Jeho štúdio tvorí interaktívne zážitky a priestory pre podujatia, videoklipy a klientov ako Google. O ďalšie inšpiratívne prednášky sa postarali Ján Pernecký (SK), Cristóbal Valenzuela (US), Matthew Plummer Fernandez (UK), Danica Pišteková či Ali Eslami (IR) ai.


Sensorium City Stage ponúkol inšpiratívne diskusie na Námestí SNP!

Po prvý raz v histórii festivalu Sensorium sa digitálna kultúra prezentovala aj na verejnom pódiu pred Starou tržnicou. Tento nápad vznikol v spolupráci s Bratislava Design Week-om za podpory Bratislavského kultúrneho leta. Na City Stage-i sa cez víkend 8.-9. júna vystriedali umelci zaoberajúci sa digitálnym umením, dizajnéri, ktorí používajú nové technológie ale aj ľudia, ktorí pracujú na tom aby naše digitálne prostredie bolo zdravšie a príjemnejšie. K poslednému menovanému diskutovali napríklad zástupcovia projektu Checkbot.sk.. Počas celého víkendu mali návštevníci možnosť vyskúšať si zvukovú prechádzku FLUKS, od nemeckého umelca Jan Phillip Ley. So zvukom bola spojená aj performance “Weather Thingy” modifikujúca zvuk na základe počasia.

Návštevníci sa tiež mohli dozvedieť niečo o budúcnosti umenia vo virtuálnej realite, digitálnej architektúre alebo o oblasti tvorby produktov za pomoci nových technológii.


Ďalším rozšírením Sensoria bol aj performance program, ktorý tento rok ponúkol až tri večery. V koprodukcii s A4 sa vo štvrtok 6. júna predstavila autorská intermediálna performance Everywhen s originálnou 3D animácio o neustálej rotácii dejín, v réžii tria Ferienčíková, Júdová, Timpau.
Piatková noc sa niesla v znamení zvukovej neuro-chirurgie. V priamom prenose: oceňovaný americký umelec Jonathan Reus uviedol projekt iMac Music, prostredníctvom ktorého nazrel do hláv vintage iMac počítačov modulujúc senzibilnú audio-vizuálnu performance pre preplnenú A4-ku.

Performance program uzavrela sobotná klubová noc vo Fuge, v rámci ktorej sa predstavila futuristická elektronika projektu Evitceles ako pozoruhodný jav Bulharskej scény – a to ruka v ruke s domácim umelcom Borisom Vitázkom a jeho projektom, ktorý vznikol špeciálne na objednávku festivalu.


Workshop: kreativita a umelá inteligencia

Jednou z hlavných devíz Sensoria je vzdelávanie v oblasti digitálnej kreativity. Počas jednodňového workshopu Cristóbal Valenzuela umožnil nahliadnuť do možností nástroja Runway, vďaka ktorému je jednoduché a intuitívne využívať komplexné technológie ako aj umelú inteligenciu. Päťdňový Augmented Attention Lab pod vedením Sissel Marie Tonn a Jonathana Reusa spojil 13 ľudí z 13 krajín, ktorí spolu vytvorili a rovno aj vystavili prototypy projektov využívajúcich organické prepojenie digitálneho a hmatateľného sveta.

Konferencia sa odohrala v nádherných priestoroch Pistoriho paláca, ktorý poskytol príjemnú atmosféru a zázemie. Návštevníci si vypočuli 10 inšpirujúcich prednášok a diskusií od zahraničných aj lokálnych spíkrov. Konferencia je srdcom festivalu, kde sú hlavnými príležitosťami prednášky a konverzácie s momentálne najvýznamnejšími umelcami vo svete digitálnej tvorby. Jej súčasťou sú aj kinetické, svetelné, dynamické a interaktívne inštalácie.



Záštitu nad podujatím zobrali primátor Hlavného mesta Matúš Vallo a starostka Starého mesta Zuzana Aufrichtová.
Sensorium Festival podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.

Sensorium Festival je zároveň programovou súčasťou festivalu Kultúrne leto a Hradné slávnosti Bratislava 2019.