Národná cena za dizajn 2020 – Komunikačný dizajn

NÁRODNÁ CENA ZA DIZAJN 2020 POZNÁ SVOJICH OCENENÝCH

NÁRODNÁ CENA ZA DIZAJN 2020 POZNÁ SVOJICH OCENENÝCH

Národná cena za dizajn (NCD) je ocenenie udeľované Slovenským centrom dizajnu a Ministerstvom kultúry SR. Aktuálny ročník patrí komunikačnému dizajnu a prácam realizovaným počas rokov 2018 a 2019. Počas Galastreamu, ktorý bol odvysielaný online vo štvrtok 10. 12. 2020, odzneli názvy ocenených diel a mená ich autorov a autoriek. 

Verejnosť si môže výber z prihlásených prác pozrieť tiež na výstave vybraných prác Národnej ceny za dizajn 2012 až do 31. januára 2021. 

 

Prehľad ocenení jednotlivých kategórií NCD 2020

Hlavné ceny v jednotlivých kategóriách:

 

Kategória Digital

Podivuhodné dejiny umenia s profesorom Škrečkom

Klient: Slovenská národná galéria

Autori: Fuczik & Kakalik (Ondřej Horák, David Kalika), lab.SNG

Spolupráca: lab.SNG (Lukáš Štepanovský, Philo van Kemenade, Martin Havala)

Webová stránka so vzdelávacími videami, ktoré uvádza vtipná postavička profesora Škrečka, zaujala porotu pútavým scenárom a spracovaním témy animácie súčasného umenia, teda približovania jeho princípov najmenším návštevníkom.

profesor_Skrecok 

 

Kategória Identita

Verejná ochrankyňa práv

Klient: Kancelária verejného ochranu práv

Autori: Andrej & Andrej (Andrej Barčák, Andrej Čanecký)

Štúdio uchopilo tvorbu identity pre Verejnú ochrankyňu práv cez písmo, do ktorého je zapracovaný výkričník – ten je základným pracovným nástrojom ombudsmanky, ktorej úlohou je zvýšiť hlas, keď sa dejú neprávosti. Porotu si získala jednoduchá, no radikálna typografická hra s písmom, na ktorom je postavená celá identita.

Cena_Identita_VOP

 

Kategória Kampaň

Fest Anča 2018

Klient: Fest Anča

Autorka: Ivana Palečková

11. ročník festivalu animácie Fest Anča dostal výrazný vizuál od Ivany Palečkovej inšpirovaný legendárnou propagandou. V kombinácii so symbolmi animácie a čistými plochami vytvárajú vizuál jasne nasmerovaný na návštevníka festivalu.

Cena_Kampan_Fest-Anca

 

Kategória Knihy a publikácie

Kolekcia publikácii Čierne diery: Stratená Bratislava, Priemyselné pamiatky a zabudnuté miesta Slovenska, Železničné vodojemy Slovenska

Vydavateľstvo: Čierne diery

Autor: Michal Tornyai

Ilustrátorka: Daniela Olejníková

Michal Tornyai stojí za kolekciou kníh mapujúcich aktivity združenia Čierne diery, ktoré sa venuje popularizácii a záchrane slovenských priemyselných pamiatok. Každá z nich je na vysokej typografickej, obrazovej aj polygrafickej úrovni a ponúka unikátny obrazový materiál – fotografie a originálne ilustrácie, a okrem toho aj vlastné písmo a netradičné tlačové techniky.

Cena_Knihy-a-publikacie_Cierne-diery_1

Cena_Knihy-a-publikacie_Cierne-diery_2

Cena_Knihy-a-publikacie_Cierne-diery_3

 

Kategória Obal a objekt

Juniperus

Klient: Old Herold

Autor: Pergamen (Juraj Demovič, Lívia Lörinczová)

Štúdio Pergamen dostalo do rúk najstaršiu slovenskú borovičku Juniperus. Vytvorili obal, ktorý štylizovaným vzorom borievkových plodov a lístkov spája tradíciu s modernosťou. Ide o veľmi citlivý redizajn na mimoriadnej úrovni.

Cena_Obal-a-objekt_Juniperus

 

Kategória Písmo

Kategória Manual

Autor: Ondrej Jób

Ondrej Jób vo svojom projekte zdigitalizoval série písiem, ktoré sa tradične používali vo verejnom priestore na rôznych tabuliach a tabuľkách. V podobe systematického katalógu ostanú uchované pre ďalšie generácie. Porotu presvedčila šírka a detailnosť spraovania digitálnej verzie celého písmového systému. Zachytáva časť našej typografickej histórie a je určený pre všetkých dizajnérov.

Cena_PIsmo_Manual

 

Kategória Plagát a vizuál

Odvaha a risk. Století designu v UPM. 

Klient: Umeleckopriemyselné múzeum v Prahe

Autori: Deep Throat Studio (Jozef Ondrík, Matúš Buranovský)

Deep Throat Studio vytvorilo plagát pre výstavu o najlepších výstavách v Umeleckopriemyselnom múzeu v Prahe. Vďaka technickým rastrovaným písmam je plagát dobre čitateľný z diaľky a vizuálne atraktívny zblízka. Porotu zaujal plagát svojou výraznou výtvarnou stránkou a netradičnou typografiou.

Cena_Plagat-a-vizual

 

Kategória Priestor

Livre Paris 2019. Slovenský stánok na Medzinárodnom knižnom veľtrhu v Paríži.

Klient: Literárne informačné centrum

Autori: Ateliér Choma (Pavel Choma, Martin Kubina), Ové Pictures (Michaela Čopíková, Veronika Obertová)

Spolupráca: Ján Šicko, Peter Nosáľ

Ateliér Choma a Ové Pictures vytvorili vkusný a funkčný dizajn slovenského stánku na Medzinárodnom knižnom veľtrhu v Paríži. Jeho súčasťou bol zavesený objekt v tvare ležiacej osmičky. Na ňom bol pás obrazoviek s projekciou kreslenej animácie, ktorá vyjadrovala súčasný pohľad na svet spojený s myšlienkami obsiahnutými v literatúre.

Kategória Priestor 

Foto: Peter Župník

 

Kategória Nové horizonty

Critical Daily – kritická prax v grafickom dizajne

Autorka: Katarína Balážiková

Kategória Nové horizonty oceňuje aj autorské a experimentálne projekty alebo výskum a vývoj v oblasti komunikačného dizajnu. Webzin Critical Daily prekračuje horizonty tvorby k celospoločenským témam, a keďže je v anglickom jazyku, posúva náš dizajn a jeho kritickú reflexiu bližšie k medzinárodnej scéne.

Cena_Nove-horizonty_Critical-Daily

 

Kategória Študentský dizajn

Czemoji. České emotikony.

Škola: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

Autorka: Soňa Juríková

Pedagóg: Pavol Bálik

Czemoji sú zábavné emotikony pre každého Čecha a Češku, ale aj pre tých, ktorí rozumejú českej kultúre. Využiť ich môže každý, či už nadáva na politiku, plánuje výlet alebo píše nákupný zoznam. Projekt okrem humornej roviny nepriamo poukazuje aj na širšie otázky o limitoch globálnosti vizuálnej komunikácie.

Cena_Studentsky-dizajn_Czemoji

 

Kategória Animácia a video

Na Peróne v New Yorku

Klient: Divadlo Na Peróne

Autori: Onomatopoje (Palko Matia, Róbert Rampáček)

Krátky film Na Peróne v New Yorku je zábavný mikrodokument, ktorého zábery akcentuje hra s typografiou. Ide o zaujímavé a nevídané spojenie, ktoré udržiava myseľ diváka neustále zamestnanú a v strehu. Porotu zaujala originálna koláž autentických záberov cesty slovenských divadelníkov do New Yorku a nájdeného video materiálu s experimentálnou typografiou.

Cena_Animacia-a-video_Na-Perone-v-NY

 

Špeciálne uznania

 

Špeciálne uznania za inovatívny dizajn

(1)

Smart Folder

Klient: ČSOB

Autor: Jaroslav Vígh

Spolupráca: Ivan Tichý (art director), Dajana Székelyová (copywriter), Anh Doan (head account manager), i+i print

Specialne-uznanie-za-inovativny-dizajn_SmartFolder

(2)

Priestor – noviny pre budúcich tvorcov a obdivovateľov architektúry

Vydavateľstvo: Inštitút slovenskej komory architektov

Klient: Slovenská komora architektov

Autorky: Ľubica Segečová, Ivana Čobejová

Specialne-uznanie-za-inovativne-dizajn_Noviny-Priestor

Špeciálne uznanie za ekologický prínos

(1)

Cena Oskára Čepana – výstavný dizajn a vizuálna identita

Klient: Nadácia – Centrum súčasného umenia

Autor: Peter Liška

Specialne-uznanie-za-ekologicky-prinos_Cepan

(2)

Bavlnené vreckovky Noa!

Klient: Noa dizajn

Autorka: Katarína Hutníková

Specialne-uznanie-za-ekologicky-prinos_NOA

Špeciálne uznanie za spoločenský prínos

(1)

Školské písmo (písmo Skolske)

Autori: Ján Filípek, Martina Rozinajová

Specialne-uznanie-za-spolocensky-prinos_Skolske-pismo

(2)

BRUT.TO

Autorky: Zuzana Kutašová, Tereza Sejková a kolektív

Specialne-uznanie-za-spolocensky-prinos_BRUT-TO

Špeciálne uznanie za vynikajúce ilustrácie v kontexte komunikačného dizajnu

Maliar a chlapec

Vydavateľstvo: Monokel

Ilustrátorka: Simona Čechová

Grafická dizajnérka: Martina Rozinajová

Specialne-uznanie-za-ilustraciu_Maliar-a-chlapec

Ceny pre osobnosti dizajnu

 

Cena pre osobnosti dizajnu - Nový zjav

Andrej & Andrej (Andrej Barčák a Andrej Čanecký)

Dizajnérske duo pôsobiace v Bratislave, ktoré tvoria Andrej Barčák a Andrej Čanecký. Medzi ich najvýraznejšie práce patria kampane pre hudobný festival Flaam, mystifikačná identita pri príležitosti 70. výročia VŠVU alebo nová vizuálna identita pre Verejnú ochrankyňu práv. Ich práce boli prezentované na Medzinárodnom bienále grafického dizajnu v Brne, na prestížnych portáloch It's Nice That alebo Brand New. Vystavovali na Národnej cene za dizajn a na medzinárodnej súťažnej prehliadke Graduation Projects v poľskom Cieszyne.

ncd_osobnosti_Andrej & Andrej

 

Cena pre osobnosti dizajnu - Etablovaný dizajnér

Pavol Bálik

Pavol Bálik je jedným z najznámejších slovenských grafických dizajnérov. Jeho dizajnérskej praxi dominuje knižný dizajn, ale tvorí aj vizuálne identity alebo dizajn výstav. Na knižných projektoch spolupracuje s vydavateľstvami ako Slovart, Artforum, Marenčin PT, Štokovec či Literárne informačné centrum. Je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti typografie a tvorby písma a držiteľom mnohých ocenení za knižný dizajn. Venuje sa popularizácii vizuálnej komunikácie doma i v zahraničí vo forme prednášok, výstav, konferencií alebo publikačnej činnosti. V súčasnosti vedie ateliér Typolab na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

ncd_osobnosti_Palo Balik

Cena za dlhodobý hospodársky prínos v oblasti dizajnu

Pergamen

Pergamen je štúdio vizuálnej komunikácie sídliace v Trnave, ktoré sa od roku 1993 významne etablovalo na slovenskej scéne i na trhu. Zrealizovalo množstvo zákaziek z oblasti vizuálnej identity, obalového a knižného dizajnu pre klientov z rôznorodých odvetví – vydavateľstvá (knihy Faust a Božská komédia, Umlčaní, Vlastnou hlavou alebo Gundžovníky), potravinársky priemysel (dizajn obalov na nápoje Juniperus a Tatratea, redizajn obalu tradičného margarínu Smetol), vinárstva, informačné technológie, kultúrne inštitúcie či gastro. Štúdio Pergamen získalo za svoje projekty množstvo ocenení, ako napríklad Red Dot Awards, Najkrajšie knihy Slovenska, Národnú cenu za dizajn, Pentawards alebo German Design Award. Je príkladom toho, že kreatívny priemysel je vitálnou zložkou ekonomiky a pozitívne pôsobí aj na iné hospodárske sektory.

ncd_osobnosti_Pergamen

 

Cena za dlhodobý kultúrny prínos v oblasti dizajnu

Karol Rosmány

Meno Karola Rosmányho sa často spomína v spojení s Nežnou revolúciou a s logom Verejnosti proti násiliu. Vytvoril však celú kampaň hnutia VPN pre prvé demokratické voľby na začiatku roka 1990 (na kampani spolupracoval J. Meisner). Logotypov a identít vytvoril za svoju aktívnu kariéru, ktorá presahuje pol storočia, oveľa viac. Vytvoril logá pre mnohé inštitúcie, podniky či veľtrhy, z ktorých verejnosť pozná napríklad Hotel Kyjev, logo Incheby či Technopolu. Tvorí predovšetkým knižný dizajn a typografiu, logá a značky, informačné systémy a kultúrne plagáty. Pracoval pre väčšinu veľkých slovenských vydavateľstiev ako Tatran, Smena, Slovenský spisovateľ, Mladé letá či Pallas. Za svoju kariéru graficky spracoval vyše 3 000 knižných titulov a navrhol viacero značiek knižných edícií.

ncd_osobnosti_Rosmany_3