Články

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo

Písma čísla 1/2025
Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Václav Kautman
Ak sa spomenie v slovenskom výtvarnom umení drevo, automaticky sa spája s osobnosťou Václava Kautmana. Václav Kautman bol milovníkom dreva a všetkého, čo je spojené s prírodou. Bol sochár, dizajnér, výskumník, publicista, autor výstav a pedagóg. Pozitívne ho formovalo štúdium – najprv na ŠUŘ v Brne, kde študoval odbor umeleckého rezbárstva u výnimočného rezbára Heřmana Kotrbu. Už tu sa zoznámil s drevom, ako materiálom s rôznymi vlastnosťami a estetickými hodnotami, aj s klasickými technikami jeho spracovania. V rokoch 1945 – 1950 pokračoval v štúdiu sochárstva na UMPRUM v Prahe u sochára Karla Dvořáka. Do bratislavského ÚĽUV-u nastúpil hneď po skončení školy (1950 – 1959). Stal sa vedúcim sekcie dreva a od roku 1954 jeho hlavným výtvarníkom.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
