Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
ECB hľadá dizajn budúcich eurobankoviek – prihlásiť sa môžu aj dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Jozef Cincík
Jozef Cincík vyštudoval právo na Karlovej univerzite v Prahe a filozofiu a dejiny umenia v Univerzite Komenského v Bratislave. Popri štúdiu na UK začal pracovať v Matici slovenskej, kde sa v roku 1940 stal tajomníkom. V roku 1942 sa podieľal na založení a vybudovaní tlačiarne Neografia v Martine, kde aj viedol práce na slovenských bankovkách, ktoré sa tam tlačili. Od roku 1946 žil v USA, kde pôsobil ako pedagóg a v Public Library v Clevelande. V USA zomrel v roku 1992. Počas pôsobenia na Slovensku v Matici slovenskej typograficky riešil edície Ľudová knižnica, Knižnica výtvarného umenia a Náčrtníky výtvarných umelcov. Spolu s grafikom Jozefom Vlčkom sa podieľali na výtvarnej pobode slovenských známok, ktoré tlačili v tlačiarni Neografia v Martine. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017. Fotografia: výskum Ľubomíra Longauera do publikácie Modernosť tradície – úžitková grafika po roku 1918 (Slovart, Bratislava, 2011), fotografia z časopisu Slovensko
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
