Články

RUKA V RUKE – S DIZAJNOM

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Pavel Choma
Pavel Choma študoval na Strednej priemyselnej škole stavebnej v Žiline a potom v rokoch 1969 – 1975 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, na odbore užitej grafiky a kresleného filmu u profesora Jozefa Chovana. Po ukončení vysokoškolského štúdia pracoval a pracuje v slobodnom povolaní, robil grafické úpravy kníh pre vydavateľstvá, venoval sa plagátovej tvorbe pre rôzne (väčšinou kultúrne) podujatia. Spolu s kolegami Longauerom, Rostokom, Dókom a Mydlom sa zúčastnil sa debutových výstavách svojej generácie Plagát a grafický design. V rokoch 1980 – 1991 učil na Ľudovej škole umenia v Žiline a od roku 1992 vedie vlastné grafické štúdio a malé remeselné dielne. V rokoch 1996 – 1999 viedol ateliér grafického dizajnu na Katedre úžitkového umenia II Vysokej školy výtvarných umení v Ružomberku a po dvojročnej prestávke pokračuje v pedagogickej práci na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave ako vedúci jedného z ateliérov na Katedre grafického dizajnu.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
