Slovenský chatbot pomáha overovať informácie o koronavíruse

 

Slovenský chatbot pomáha overovať informácie o koronavíruse

Kvôli prevencii šírenia COVID-19 sme už dočasne zatvorili naše priestory a zrušili naše podujatia, ale na ochranu vášho zdravia by sme radi spravili ďalšiu vec. Na našom webe spúšťame chatbot, ktorý radí a odpovedá na všetky dôležité otázky ohľadne koronavírusu (chatbot = konverzačný program).
Za chatbotom Covid.chat stojí slovenská platforma bot.media, tvoriaca chatboty pre potreby rôznorodých firiem a organizácií. Tú pred pár rokmi založil a stále v nej tvorivo vystupuje aj úspešný slovenský dizajnér Dodo Dobrík, okrem iného držiteľ prestížneho ocenenia D&AD Awards za obálku knihy Tu som (viď napríklad v katalógu NCD 2018).
K tvorbe nového chatbotu Doda a jeho kolegov podnietilo zistenie, že kontaktné centrá poskytujúce zdravotnícke informácie zaznamenali v týchto dňoch preťaženie. Chatbot je neustále vylepšovaný a už teraz dokáže kedykoľvek odpovedať na 80 percent podobných otázok, s ktorými sa občania na kontaktné centrá obracajú.
Využili sme, že Dodo je známy dizajnér a z pozície Slovenského centra dizajnu sme sa ho opýtali, z akého zdroja pre Covid.chat získavajú informácie.

Môžu sa ľudia naozaj spoľahnúť, že chatbot vie nahradiť základnú konzultáciu s lekárskym pracovníkom? Ako dopĺňate informácie, sú vaše zdroje dôveryhodné?
„Sprostredkúvame oficiálne informácie zo štátnych webových portálov, okrem toho priamo komunikujeme s úradom vicepremiéra. V žiadnom prípade nečerpáme z novinových článkov. Našou prioritou nie je žurnalistika, ale neutrálne informácie. Nechceme a nemôžeme poskytovať diagnostiku, ale chceme verejnosť zorientovať v tom, čomu treba venovať pozornosť.“

Ktoré inštitúcie si už chatbot nainštalovali?
„Počet webov, ktoré chatbota uverejnili, sa aktuálne pohybuje v niekoľkých desiatkach. Okrem obcí a samosprávnych krajov tak spravila už aj jedna nemocnica, sieť lekární či dokonca e-shop s kozmetikou.“

Dokážu nám podľa teba technológie uľahčiť takéto kritické situácie? V akých oblastiach ešte majú chatboty potenciál rozvoja?
„Áno. Záleží na tom, ako sa ľudia dokážu zorganizovať. Využiteľnosť technológií spočíva v ich dizajne – konkrétne chatboty majú potenciál pomôcť, lebo verejnosť dokáže s chatom už prirodzene pracovať. Informácie sú v nich organizované, majú svoje pravidlá. Dobrá stromová štruktúra dokáže človeka previesť problematikou niekedy aj lepšie ako ľudský pracovník, podliehajúci rôznym vplyvom z okolia. V textoch používaných našimi chatbotmi sú však prítomné aj emócie, aby bola interakcia čo najviac prirodzená. Preto sa nám potvrdzuje, že chatbot môže byť užitočný pre všetkých, ktorí sa venujú customer care. Dopyty na kontaktné linky sú veľmi často rovnaké, menšinová časť z nich je unikátna. Nesporná je aj výhoda neobmedzeného času, kedy je možné s chatbotom komunikovať.“

V týchto časoch je okrem ochrany pevného zdravia dôležitá aj správna distribúcia informácií. Teší nás, že vďaka technológiám a kreatívnym ľuďom je možné túto situáciu uľahčiť všetkým, ktorí potrebujú pomoc, spoľahlivé informácie alebo hoci len uistenie, že pre ochranu seba a ostatných robia dostatok.
Ak aj vy máte záujem prispieť a uverejniť chatbota aj na webe organizácie štátnej správy, v ktorej pracujete, môžete tak jednoducho urobiť vložením Javascriptu, ktorý nájdete na linke: https://covid.chat. A ak sa chcete podieľať na napĺňaní jeho obsahu alebo pomôcť inak, tak napíšte na chcempomoct@bot.media.