Články

RUKA V RUKE – S DIZAJNOM

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Vincent Hložník
Vincent Hložník študoval v rokoch 1937 – 1942 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe a v roku 1940 začal pracovať pre Maticu slovenskú v Martine. Medzi rokmi 1943 až 1952 žil a pracoval v Žiline a Svederníku. Od roku 1952 pôsobil v Bratislave a učil na Vysokej škole výtvarných umení, kde viedol oddelenie voľnej grafiky a ilustrácie. V roku 1958 bol menovaný riadnym profesorom a v rokoch 1961 – 1964 bol rektorom VŠVU. V roku 1972 bol kvôli odmietnutiu sovietskej okupácie a verejne deklarovanému náboženskému presvedčeniu prinútený zo školy odísť. Napriek tomu však za svoju tvorbu získal mnohé ocenenia doma i v zahraničí. Vincent Hložník zanechal po sebe rozsiahle maliarske, grafické a ilustrátorské dielo. Pracoval pre mnohé slovenské vydavateľstvá, spolupracoval s typografom Dušanom Šulcom, ktorého striedme úpravy vyvažovali Hložníkovu ilustráciu. Písmo kreslil voľne, podobným spôsobom ako figúru, vždy však v jednote s obrazom.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
