Najnovšie správy
Nominácie Národnej ceny za dizajn 2025 sú známe!
Dielo mesiaca JÚL
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
ECB hľadá dizajn budúcich eurobankoviek – prihlásiť sa môžu aj dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Ján Čalovka
Základom dizajnérskej práce Jána Čalovku bolo, že dokonale poznal vlastnosti materiálu s ktorým pracoval, technológiu výroby, dokonca aj procesy prevádzok. Svojim rozsahom a charakterom práce patril aj patrí k elite slovenských dizajnérov. Začiatkom 50. rokov bol Ján Čalovka učňom - pasiarom v Sandriku (1951-1952), odkiaľ ho poslali ako talentovaného žiaka do Bratislavy na Strednú školu umeleckého priemyslu (SŠUP Bratislava, 1952 – 1956 - od. Aranžérstva, prof. J.Chovan, V. Vilhan F.Moravčík). Po maturite sa vrátil do podniku už ako návrhár na úsek vývoja (1956 - 1966). Kultúra stolovania sa stala na dlhé obdobie jeho tvorivých aktivít jednou z hlavných dizajnérských tém.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
