Najnovšie správy
PULSE Ostrava 2025: Čas na reštart
Kniha mesiaca APRÍL
Dielo mesiaca APRÍL
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Súťaž na vizuálnu identitu Pražského hradu

Flowers for Slovakia

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach
Dielo dizajnu

Miroslav Cipár: Návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, 80. roky 20. storočie
Už tradične nový rok začíname spomienkou na skvelého všestranného výtvarníka, ilustrátora, tvorcu značiek, maliara, sochára a grafika Miroslava Cipára (1935-2021), ktorý sa narodil 8. januára 1935 vo Vysokej nad Kysucou. Navštevoval gymnázium v Žiline a v rokoch 1953 – 1955 študoval na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského a potom prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde študoval maľbu u profesorov Vincenta Hložníka, Dezidera Millyho a Petra Matejku. Štúdium ukončil v roku 1961 a odvtedy celý život pôsobil na voľnej nohe. Ilustroval a navrhol obálky stoviek kníh, kreslil do detských časopisov Slniečko, Ohník a Zornička, upravoval časopis Mladá tvorba, navrhoval plagáty, je najúspešnejším slovenským autorom značiek a patrí k najlepším slovenským kaligrafom. V roku 2023 sme od rodiny Cipárových získali do našich zbierok vyše 900 ilustrácií, návrhov grafík, značiek a log tohto legendárneho autora. Medzi najzaujímavejšie (a takmer neznáme) patria tieto návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, ktoré Cipár vytvoril v 80. rokoch 20. storočia. Žiaľ, do výroby sa napokon nedostali a dlhé roky boli archivované v ateliéri Miroslava Cipára. Dnes už sú súčasťou našich zbierok ako jeden z najpôvabnejších obalových dizajnov, aké u nás máme.
Osobnosti dizajnu

Viktor Holešťák-Holubár
Významný slovenský architekt, výtvarník a dizajnér. Patril ku generácii, ktorá bola schopná rovnocenne sa venovať rôznym disciplínam. Zaoberal sa interiérovou architektúrou a výstavníctvom, navrhoval architektonické detaily verejných stavieb, bytové textílie a iné bytové doplnky aj hračky. Venoval sa aj grafickému dizajnu, jeho doménou však bol nábytkový dizajn. Ako výtvarník sa zaradil v interiérovej architektúre a v tvorbe bytových doplnkov k popredným autorom. Spájal moderné výtvarné myslenie s domácou ľudovou tradíciou. Rovnocenne sa venoval aj rozsiahlej výstavníckej činnosti. Okrem pravidelnej účasti na domácich výstavných prehliadkach mal podiel na výstavách československého umenia v zahraničí a na niekoľkých medzinárodných expozíciách (Brusel, Montreal, Mníchov, Budapešť). Študoval na drevárskej škole v Spišskej Novej Vsi. Po jej skončení pokračoval v štúdiu na Vyššej škole umeleckého priemyslu v Brne u arch. J. A. Šálka, ktorú absolvoval v roku 1948. Krátko na to nastúpil ako výtvarník do mladého bratislavského Ústredia ľudovej a umeleckej výroby (ÚĽUV), kde pôsobil až do roku 1956. Od roku 1960 sa venoval navrhovaniu montážneho nábytku, ako novej forme sektorového nábytku. Jeho kreatívne návrhy realizovali v závodoch Nový domov v Spišskej Novej Vsi. Katarína Hubová
Designum

Designum 1/2025

Designum 4/2024

Designum 3/2024
