Najnovšie správy
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Knižnica dizajnu budúci týždeň zatvorená
Dielo mesiaca NOVEMBER
Newsletter
Výstavy
Sedimenty sveta
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Karpiš Nábytok s.r.o.
Karpiš Nábytok s.r.o. je výnimočným príkladom slovenského rodinného podnikania, ktoré už viac ako tri desaťročia organicky spája tradíciu stolárskeho remesla, inovatívny dizajn, ekonomickú výkonnosť a zodpovedný vzťah k životnému prostrediu.
Korene značky siahajú hlbšie než do momentu jej registrácie – zakladateľ Alojz Karpiš, ktorý v roku 1992 založil firmu v Prievidzi, nadviazal na rodinnú tradíciu stolárstva. Toto remeslo sa v rodine Karpišovcov pestovalo už celé generácie a stalo sa základom pre budúci úspech spoločnosti. Prvé roky existencie firmy boli spojené s malou stolárskou dielňou, ktorá sa venovala zákazkovej výrobe stolového nábytku. V priebehu 90. rokov sa značka postupne profilovala ako špecialista na jedálenské a konferenčné stoly a expandovala za hranice regiónu. Zásadný obrat nastal v roku 2006, kedy firma investovala do modernej výrobnej haly a CNC technológií, čím vytvorila základ pre systematickú priemyselnú výrobu. Tento krok umožnil diverzifikovať portfólio a spôsobil, že Karpiš sa stal významným zamestnávateľom v regióne. Ďalším míľnikom bol rok 2012, keď značka začala aktívne spolupracovať s profesionálnymi dizajnérmi. Od tohto momentu sa Karpiš transformoval na významného dizajnérskeho producenta, ktorý stavia na inováciách, dôraze na estetiku a nadčasový produkt. Kolekcie ako IKONA (ocenená Národnou cenou za dizajn 2023), GOLF od Dalibora Mareka (víťaz BIG SEE WOOD DESIGN AWARDS 2021), ako aj nadčasové série CREATIV, DITA či OPUS, priniesli značke renomé doma i v zahraničí. Firma sa pravidelne predstavuje na veľtrhoch v Bratislave, Prahe, Miláne či Viedni, kde reprezentuje slovenský priemyselný dizajn.
Karpiš systematicky vybudoval svoju pozíciu medzi najvýznamnejšími domácimi výrobcami stolového nábytku. Väčšina produkcie smeruje na export – do Českej republiky, Maďarska, Nemecka, Švajčiarska či Rakúska.
Úspech firmy stojí na schopnosti inovovať a aplikovať princípy cirkulárnej ekonomiky. Karpiš používa iba drevo s certifikovaným pôvodom, zabezpečuje efektívne spracovanie materiálu a minimalizuje odpad. Zvyšky z výroby premieňa na brikety a teplo, ktoré sa využíva na vykurovanie prevádzok a sušiarne. Vďaka týmto procesom dosiahla spoločnosť finančnú stabilitu, pričom neustále investuje do výskumu, vývoja a podpory mladých dizajnérov.
Okrem hospodárskej sily je Karpiš vnímaný aj ako líder prepájania funkcie, estetiky a spoločenskej zodpovednosti. Produktová kultúra firmy ukazuje, že slovenské remeslo má konkurencieschopnú hodnotu na európskom trhu. Jej kolekcie si našli cestu do domácností a verejných priestorov v celej Európe a sú vyhľadávané pre kvalitu spracovania a nadčasovosť.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025