Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
ECB hľadá dizajn budúcich eurobankoviek – prihlásiť sa môžu aj dizajnéri a dizajnérky zo Slovenska
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Marián Polonský
V rokoch 1962-69 študoval na oddelení reliéfneho sochárstva u Rudolfa Pribiša na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Svoju diplomovú prácu realizoval z hliny, v dielňach Slovenskej majoliky v Modre. Tesne po skončení štúdia, v roku 1970 si v tomto meste zriadil keramický ateliér. Ako významné sa pre mladého autora ukázalo stretnutie s hrnčiarskym majstrom Emilom Majnholdom, ktorého spoznal na konci roka 1972 v modranskej vinárni, a s ktorým vzápätí nadviazal spoluprácu. Čerstvo postavená pec v januári roku 1973 vypálila podarené zvieracie keramické plastiky, ktoré navrhol Polonský, a Majnhold ako skúsený hrnčiar vytočil tieto veľké tvary na kruhu. V tom istom roku s plastikami vyhrali prvé miesto na výstave Socha piešťanských parkov a finančná odmena, na tú dobu dosť vysoká, bola pre začínajúceho sochára výraznou vzpruhou.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
