Najnovšie správy
Hľadáme nové dizajny! NCD24
Fórum dizajnu 2024
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SCD za rok 2023
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Všetko najlepšie, Designum!
Fórum dizajnu 2024
Akcie
Model Young Package 2024
ArtCraft - Kurz tvorby komiksov
Národná cena za dizajn 2024 - komunikačný dizajn / prihlasovanie
PULSE OSTRAVA 2024
Dielo dizajnu
Bolt Chair
Slovenský dizajnér Jakub Pollág, dlhodobo žijúci a pôsobiaci v Prahe, je zakladateľom dizajnérskeho štúdia zeitgeist.limited. V spolupráci s českým dizajnérom Filipom Kramplom vytvorili stoličku Bolt Chair. Prepájajú v nej základné princípy a vízie svojej tvorby – lokálnosť, nadčasovosť, bezodpadovosť, udržateľnosť a kvalitu výrobkov. Zámerom autorov bolo vytvoriť stoličku, ktorá sa dá jednoducho rozložiť aj zložiť na plocho - tak, aby sa mohla komfortne prevážať aj v osobnom aute. Možnosť jednoduchých opráv jej dáva predpoklad zaradiť sa do skupiny opraviteľných produktov. Je vyrobená z masívneho jaseňového dreva s výraznou štruktúrou, pričom špecifická farebnosť v troch variáciách je dosiahnutá použitím prírodných olejov. Jej línie a krivky boli navrhnuté s ohľadom na technické špecifiká a limity strojov, ktoré boli pri výrobe použité. Signifikantným prvkom tejto stoličky sú priznané naddimenzované konštrukčné prvky skrutka s maticou (bolt), ktorá sa okrem funkčného prvku stáva dôležitým estetickým momentom a zároveň slúži ako vizuálna nápoveda signalizujúca možnosť demontovať ju na štyri samostatné časti. Dynamiku a jedinečnosť jej dodáva kontrast materiálov a farebnosti jednotlivých prvkov. Estetické a funkčné kvality tejto stoličky boli ocenené Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor a takisto German Design Awards 2024 ako Excellent Product Design – Furniture. V závere minulého roka sa stolička stala súčasťou zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu.
Osobnosti dizajnu
Peter Ďurík
Typograf a grafický dizajnér Peter Ďurík študoval v rokoch 1963 –1967 na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave na odbore úžitková grafika. V roku 1966 bol (spolu s Ľubomírom Longauerom a ďalšími spolužiakmi) spoluzakladateľom Skupiny 29. Po skončení štúdia v roku 1967 nastúpil do vydavateľstva Osveta v Martine do pozície technického, a od roku 1988 aj výtvarného redaktora. Pracoval tam 40 rokov. Za ten čas navrhol okolo 570 knižných obálok, väzieb, polepov vrátane grafických úprav kníh, bibliofílií, katalógov, kalendárov a príležitostných tlačí – merkantilu, a stovky edičných obálok učebníc pre Stredné zdravotnícke školy, Lekárske fakulty a Hálkovu zbierku. Vytvoril asi 65 autorských plagátov a plagátov rôznych kultúrnych podujatí, a viac ako 40 logotypov, značiek a menoviek. Mal šesť samostatných výstav typografie a vystavoval na 56 kolektívnych výstavách.