Články

Varšava opäť žije plagátom

Dizajn komunikuje hlasnejšie, ako by sa zdalo

Písma čísla 1/2025
Najnovšie správy
Slovenský dizajn v zahraničí
Príbehy pokračujú: Pripravujeme novú expozíciu Dizajn.sk
Newsletter
Výstavy

Slnko ľady láme – život a dielo sochárky Aliny Ferdinandy

Sedimenty sveta

Dizajn bez hraníc
Akcie

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Slovensko-nemecký projekt Photography as a Weapon – Bauhaus, Class Struggle and Activism in the Work of Irena Blühová
Dielo dizajnu

Stolovacia súprava s „lodičkovými“ miskami a doštičkami v tvare rybičiek, Stanislav Koreň, 1962
Dielo Stanislava Koreňa môžeme členiť do niekoľkých okruhov so subjektívnymi i spoločenskými problémami. Prvý okruh predstavuje široký súbor predmetov výsostne funkčného zamerania. Patria sem realizácie rozličných stolovacích súprav, príbory i svietniky z ktorých je značná časť v zbierke Slovenského múzea dizajnu. Pri spracovaní materiálu dreva Koreň používa techniku sústruhovania, ktorá najlepšie vyhovuje jeho cieľom. V niektorých prípadoch uskutočňuje i farebnú úpravu povrchu. V Múzeu dizajnu sa nachádza stolovacia súprava misiek a doštičiek na krájanie, so zaujímavým autorským tvarovaním do podoby jednoduchých, geometrizovaných lodičiek (misky) a rybiek (doštičky). Príznačne pre obdobie svojho vzniku je dôraz kladený na prirodzenú krásu materiálu. Druhý okruh tvoria interiérové aj exteriérové plastiky s dekoratívnou funkciou, ktoré zaujmú jednoduchosťou a uvážene štylizovaným tvarom. Návrhy pre výtvarné dotvorenie architektúry sú treťou oblasťou, v ktorej autor vyniká.
Osobnosti dizajnu

Ľubomír Krátky
Ľubomír Krátky je významný najmä svojou knižnou typografickou tvorbou a kaligrafiou. V rokoch 1953 – 1957 študoval na Priemyselnej škole grafickej v Prahe a po jej ukončení pracoval vo vydavateľstvách SPN, Mladé letá a Slovenský spisovateľ ako technický a výtvarný redaktor. Popri tom (až do roku 2004) vyučoval typografiu na oddelení ilustrácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Od roku 1970 vytvoril grafický design pre stovky knižných publikácií rôzneho druhu, vrátane monografií a bibliofílií. Pracoval pre takmer všetky slovenské a mnohé české vydavateľstvá. Mal samostatné výstavy v Prahe a Bratislave. Zúčastnil sa na mnohých svetových výstavách grafického dizajnu alebo knižného umenia a získal na nich osem ocenení (Aigle d‘Or, Nice, IBA Lipsko, Bienále Brno, BKU Martin) a viac ako osemdesiat jeho kníh bolo ocenených za grafický dizajn.
Designum

Designum 2/2025

Designum 1/2025

Designum 4/2024
